שווה ביקור

הביאנלה לאומנויות ולעיצוב כחול לבן 2020

בתחילת יוני האחרון ובאיחור של כחודשיים מהמועד המקורי, בו נסגרו כל מוסדות התרבות בארץ בגלל וירוס הקורונה, נפתחה לקהל הרחב הביאנלה לאומנויות ולעיצוב 2020- תערוכת הדגל של מוזיאון ארץ ישראל (מוז”א) ואחת התערוכות הגדולות והמכוננות שנעשו בארץ בשנים האחרונות.

הביאנלה הרב תחומית ורחבת ההיקף, שתציג במשך שמונה חודשים, מתפרשת על פני רחבי המוזיאון כולו לרבות בתצוגות הקבע ובשטחי החוץ ומפגישה את תחומי האומנות (קראפט) והעיצוב השונים ואת האופן בו הם שזורים זה בזה בדגש על קרמיקה, זכוכית, צורפות, טקסטיל ונייר. זו הזדמנות נהדרת להיחשף למקבץ עבודות מגובש, מגוון, ומרתק במיוחד, שמציג רבדים שונים של יצירה מקומית עכשווית ומשמעותית בישראל.

הביאנלה, הנערכת בשיתוף עם עמותת אמנים יוצרים בישראל, מוסדות אקדמיים בתחום האמנות והעיצוב ועיריית תל־אביב, מהווה המשך טבעי לעיסוק רב־השנים של המוזיאון על אוספיו בתחומי התרבות החומרית המקומית מימי קדם ועד ימינו. לדבריה של ד”ר דבי הרשמן, סמנכ״לית ואוצרת ראשית, מייסדת הביאנלה ״פרויקט מוזיאלי חדשני זה, הנערך בפעם הראשונה בארץ, פורץ את גבולות החומר. אנו מקווים שרוחב היריעה ישמש אבן שואבת לקהל מבקרים גדול ומגוון, ויפנה זרקור מעצים על היוצרים והיצירה הישראלית בתחומי הקראפט והעיצוב העכשוויים״.

תחת הכותרת גוף ראשון. טבע שני, מציגה הביאנלה תמונת מצב עדכנית של שדות הקראפט והעיצוב בישראל עם כ- 250 עבודות של כ-300 יוצרים בפורמטים, בקני מידה ובחומרים משתנים, שמטשטשים את גבולות הדיסציפלינות ומביאים לקדמת הבמה את חומרי הגלם השונים, אלה הפיזיים ואלה הרעיוניים, הנקשרים למרחב התרבותי, המקומי והגלובלי.

בין שפע העבודות המוצגות, שנבחרו מתוך קרוב ל-3,000 הצעות שנשלחו לקול הקורא שיצא ב-2019, ניתן למצוא פריטי עיצוב, עבודות אמנות, אובייקטים פיסוליים ועבודות וידאו וסאונד. מספר עבודות הן מיצבים מותאמי חלל ומיצבי חוץ לצד מיצגים ופרויקטים שיתופיים, שמגיבים לסביבה בה הוצבו ומנהלים דיאלוג עם אוספי הקבע של המוזיאון. את התערוכה עיצב חנן דה לנגה, אחד מבכירי המעצבים בישראל, כשהוא השכיל להשתמש באופי הקיים של חללי המוזיאון הקיימים והטעין אותם בצבעוניות שונה ובאיים יצוקים של משטחי תצוגה מפלדה בגבהים משתנים.

צילום: הדר סייפן

צילום: הדר סייפן

העבודות בביאנלה מחולקות לחמש קטגוריות תמטיות מובילות:

  • גוף ראשון/ טבע שני- החיבור שבין היוצר למדיום בו הוא משתמש ולחומר שבסיסה.
  • חייבת/ צריכה- על תרבות הצריכה והשפע ועל משמעות העיסוק ביצירה בשנת 2020 בישראל.
  • שמיים (ו) ארץ- מפגש בין ההיבטים הרוחניים לחומרים הגשמיים הנטמעים זה בזה.
  • אתה נמצא כאן- התבוננות על המקום בו אנו חיים וטשטוש הגבולות בין המקומי לאוניברסאלי.
  • בחזרה לעתיד- הקשר שבין מסורות העבר לעולמות ההווה והעתיד החדשניים והטכנולוגיים.

מספר עבודות צבעוניות שבלטו במיוחד היו העבודות:

בין לבין – רבקה סביניר.

בין לבין של רבקה סביניר, צילום: הדר סייפן

אתני/ סינתטי – טל בטיט

טל בטיט, צילום: הדר סייפן

 

שאריות של סיבוב – דנה חכים ברקוביץ’

שאריות של סיבוב של דנה חכים ברקוביץ’, צילום: הדר סייפן

Creatures – אביטל אביטל

Creatures של אביטל אביטל, צילום: הדר סייפן

ללא כותרת של טל אמיתי לביא

ללא כותרת של טל אמיתי לביא, צילום: הדר סייפן

אפי גנטיקה – יוכי שרם

אפי גנטיקה – יוכי שרם, צילום: הדר סייפן

Evil Eye – דפי רייס דורון

Evil Eye דפי רייס דורון, צילום: הדר סייפן

התערוכה, אליה מומלץ להגיע אף יותר מפעם אחת, היא הפוגה אסקפיסטית נהדרת מהמציאות החדשה שנכפתה עלינו ומהווה קפסולה יוצאת דופן של השראה והתבוננות על יצירה מקומית בישראל 2020. התערוכה מתאימה לכל בני המשפחה וגם לאלה שלא בהכרח צורכים עיצוב ואומנות על בסיס קבוע. שיטוט במרחבי המוזיאון, שמקפיד גם הוא על תקן התו הסגול, חופשי, וזו הזדמנות נהדרת לבחון את התערוכה תוך כדי תנועה. מי מכם שיגיע למוזיאון בשעות בין הערביים, במיוחד בחודשי הקיץ (רצוי עם בקבוק שתיה צונן), יוכל גם לזכות בהצצה מרהיבה על נופה האורבני של תל אביב, בדיוק כשקרני השמש פוגעות במגדלי הראווה של העיר ומפזרות עליה אור נהדר.

מומלץ לבצע רכישת כרטיסים מראש באתר המוזיאון ולהתעדכן בשעות בהן המוזיאון מציע סיורים מודרכים לקהל הרחב, הכלולים במחיר הכרטיס.

הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב 2020
סמנכ״לית ואוצרת ראשית מוז״א, ומייסדת הביאנלה: ד״ר דבי הרשמן; אוצרים ראשיים: אנריאטה אליעזר ברונר, יובל סער; אוצרי משנה: מירב רהט, ניר הרמט, ליאורה רוזין

מוז”א- מוזיאון ארץ ישראל, חיים לבנון 2, רמת אביב, תל אביב

שעות הפתיחה המעודכנות:

ימים ב’ ו- ד’, שעות: 16:00-10:00

ימים ג’ ו- ה’, שעות: 20:00-10:00

יום שבת, שעות: 16:00-10:00

www.eimuza.org.il/post/

כתיבה: גיל רויטר- מעצב ויזם עיצוב

נירלוט נעים!