ראיון עם משרד האדריכלים So architecture 

האדריכלים עודד רוזנקיאר ושחר לולב ממשרד SO Architecture בשיחה על תכנון ועיצוב שיוצר שינוי בקהילה ומכבד את הסביבה. “המומחיות שלנו היא אדריכלות בכל רבדיה, לא תכנון מבנים מסוימים או ז’אנר מסוים” כך נפתחת שיחתנו עם האדריכל עודד רוזנקיאר, אחד משני השותפים במשרד  So Architecture. יחד עם שותפו שחר לולב, אדריכל בעל תואר ראשון בעיצוב פנים ועוד צוות של חמישה אדריכלים, כולם בוגרי הטכניון בחיפה, הם פועלים מתוך המשרד הצפוני שלהם הממוקם במיקום לא שגרתי, בקיבוץ שער העמקים. לאחרונה פתחו הצמד סניף נוסף של המשרד בתל אביב ומיד ניכסו לעצמם פרויקטים חדשים בעיר, ביניהם תכנון מחדש של “מלון טל”, פרויקט בו יעצבו מחדש את קומת הכניסה  והמרחבים הציבוריים של המלון, הממוקם בחוף תל-אביב.

museum_6a clean 2

תשוקה של רוזנקיאר מדבקת, המסירות והאהבה שלו למקצוע לצד האיזון בין רגש לאינטליגנציה ניכרת בשיחה וגם בעבודתו שממשיכה להתחדש ולהשתנות. בתחרות הבינלאומית לתכנון הפרויקט היוקרתי של מוזיאון הטבע והמדע בירושלים שכיום בבנייה, זכו השניים בפרס הראשון, מבין עשרות משרדי אדריכלים מובילים בארץ. המוזיאון מתוכנן על פי התקן הישראלי לבנייה ירוקה ומספק חווית מבקר יוצאת דופן המשלב שטחים פתוחים וגגות עם נוף מרהיב שפתוחים לא רק למבקרי המוזיאון אלא לקהילה מסביב, שזוכה ליהנות ממרחבים ירוקים וגנים המשתלבים בקהילה כריאה ירוקה.

המשרד מגדיר את עצמו כמשרד העובד מתוך מקום של תפיסה חברתית ואקולוגית, ופרויקט המוזיאון מדגים לנו פתרונות אינטלגנטיים שמעניקים כבוד לקהילה. עקרונות בר-קיימא שתולים לאורך המוזיאון האינטרקטיבי, המתוכנן על פי התקן הישראלי לבנייה ירוקה כמו למשל, חסכון באנרגיה בעזרת על ידי תכנון הקומות בצורה חכמה ומעבר לחללים תת-קרקעיים המוארים באור טבעי בלבד. גם עקרונות של הידרואלוגיה מיושמים בפרויקט הזוכה, מפל פנימי שמפעיל טורבינה מייצר אנרגיה לשימוש החלל ומשלב את עקרונות המוזיאון.

1530415_724994200851951_24978347_n

לולב, השותף של רוזנקיאר, הוא כאמור גם מעצב פנים במקצועו. שניהם רואים צבע, אלמנטים גרפיים ותקשורת חזותית כמהותיים בתהליך העבודה. צבע, כך הוא מספר, מסייע לפתרון בעיות בחלל. “צבע יכול להעניק פיתרון גיאומטרי, להדגיש איזור, לתחום מרחב שכדאי להדגיש בחלל או לתרום לאיזון בחדר. אנחנו בהחלט משתמשים בצבע כאלמנט אדריכלי וככלי בתהליך. אדריכלים הם מתכננים אך הם גם פסלים, אנחנו מפסלים את הזוויות אותן תופסות העיניים בכניסה לחלל”.

1229952_654727917878580_544232188_n

הצמד הציג לאחרונה תערוכה בגלרייה התל-אביבית “זהזהזה”,  גלרייה ייחודית המתמחה בתערוכות אדריכלות, שאותן נדיר למצוא בארץ “נגה ונדב לסר העניקו לנו הזדמנות מדהימה לחשוף את העבודות שלנו בפלטפורמה כזו, בצורה שסייעה לנו ללמוד עוד על עצמנו ועל העבודה שלנו”. מתוך הניתוח העצמי בראי האמנות מספר לי רוזנקיאר על התובנות שהצמד זכה להם בתהליך.

zzzz

“הבנו שיש לנו ערכים המובילים אותנו והם עמוד השדרה שמחבר את שאר האלמנטים יחד למיקשה אחת שהיא הזהות שלנו כאדריכלים. שלושת הערכים הם אידיאולוגיה, אסתטיקה וחדשנות.

האידיאולוגיה שלנו יוצרת הרמוניה בין הסביבה לאדם ואף מקרבת ביניהם. החזון שלנו הוא בתכנון עם דגשים על חיסכון באנרגיה, שטחים ירוקים לכולם ושימוש בחומרים פחות מעובדים שטובים לסביבה ולא פחות חשוב, לנו.

 אסתטיקה היא הכרחית ובעיניי היא גם צורך בסיסי של האדם בדיוק כמו אכילה. אנחנו צריכים רחובות יותר נעימים, חללים יפים ומטופחים. איכות החיים שלנו עולה כשהסביבה שלנו מזמינה ונעימה לעין.

עקרון החדשנות מתבטא בצורך התמידי שלנו לחדש מכמה מובנים – מצד אחד לא לשכפל, לשמור על אורגינליות ועל יצירתיות בכל פעם החדש, ומצד שני תמיד להיות מעודכנים בחזית הטכנולוגיה, לא לפחד מחידושים, להיפך – אנחנו מתנסים, בוחנים טרנדים ומשלבים אלמנטים חדשניים בפרויקטים כל הזמן”.

164452_565365016814871_578174099_n

את התערוכה בגלריה הציגו עם ציון דרך משמעותי, לאחר שהשלימו מאה פרויקטים יחד. העבודה שלהם אקלקטית מכל זווית שתוכלו לחשוב עליה, מוזיאון הטבע היוקרתי בירושלים, גני ילדים בפרדס-חנה, גלידריה בנמל יפו, מרכז יד לבנים בנשר או וילות יוקרה בקרית טבעון – עשרות נקודות מבט על מרחב ותנועה בחלל בתחום הציבורי, המסחרי והפרטי. ששאלתי את רוזנקיאר יותר לגבי מקורות ההשראה שלו, הוא סיפר שאחד הדברים שהוא הכי אוהב היא העבודה על מרחבים ציבוריים, שם יש אפשרות ליצור תנועה וזרימה אינסופיים עבור כמות גדולה יותר אנשים “אצלנו נוהגים לומר שטוב שיש בעיות, כי אז יש גם פתרונות. פתרונות נכונים הם התשתית למבנה שהופך ליצירה שמקבלת חיים משל עצמה”.

10152052_761353930549311_456821689_n

נירלוט נעים!