ראיון עם האדריכל עדי סמט

עדי סמט מתכנן פרויקטים מרהיבים אבל מודה שמה שחשוב באמת הוא איכות חיים חכמה. פגשנו אותו לשיחה על צבע והשראה

370-x-256-sametסמט עוסק היום בתכנון בנייה פרטית המשלבת עיצוב מתוחכם בתפיסת חיים פונקציונלית. במשרד על שמו שותפים לעבודה הוא ואשתו, תמר סמט. “אני מאמין שבית הוא מכונה שבאה לשרת את יושביה. הדבר החשוב ביותר בתכנון הוא להבין את החיים ולא למכור איזשהו פסל”.

 

צבע ילדות

ירוק. גדלתי לאבא מושבניק, ובשבילי שבתות זה לעבוד עם אבא בגינה. היום אני כבר לא פלאח, אבל עדיין אוהב את הצבע.

 

טביעת אצבע

חללים מודרניסטיים, קווים נקיים בתכנית פשוטה שמשאירה חופש רב לבעלי הבית. הבית הוא סוג של מכולה – אני יוצר את הבסיס, אחר כך הדיירים יוצקים בו את האישיות שלהם, והוא מקבל חיים משלו. אני מנסה לשדר בעיצוב עושר תרבותי, כשהבסיס להכל הוא הקשבה לצרכים, הבנת החיים, התנועה והערך הפונקציונלי של הבית.

 

פריצת דרך

מהפרויקט הראשון ועד היום אני רואה את העבודה שלי כנדבך על נדבך. כל פרויקט שעשיתי הוא עולם ומלואו ומצטרף לדרך ולתהליך. היום אני מרגיש כבר מספיק מנוסה ובשל כדי להוביל אנשים אל תוך הפרויקט המורכב של בניית הבית שלהם.

 

השפעות והשראות

אפשר לזהות בעבודות שלי את הזיקה לשנות ה-50 והשפעות מודרניסטיות. אני אוהב מאוד את הבתים האמריקאיים רחבי הידיים והשטוחים, בעלי אלמנטים כמו גגות מרחפים, קשר הדוק בין פנים וחוץ ותקרות שנמשכות החוצה מהמבנה. בחיפוש השראה העיניים שלי רצות אחר שילובים מעניינים. אלה יכולים להימצא בתכשיט יפה או בעבודת אמנות, ואחר כך למצוא את דרכם כפרטים בתוך הפרויקט.

 

על צבע

בתכנון אני נוטה לגוונים סולידיים, ובדרך כלל אבחר בלבנים למיניהם. אני מאוד אוהב צבע ומעדיף להכניס אותו במה שאינו קבוע. כשאני משלב כתם צבע עליו להיות מדוד ושקול, לשמש כרקע ולתמוך בכל השאר, להיות במקום הנכון, במינון הנכון וכשיש נימוק. עכשיו למשל אני מתכנן פרויקט שהאמבטיה בו תהיה בפסיפס ירוק רעל עם נגיעה של זהב – רחוק מסקאלת הצבעים שאני בדרך כלל משתמש בה, אבל אני מרוצה מאוד מהתוצאה.

 

סקאלת הגוונים שלך

 

gvanim-samet

בחרתי גוונים שאני נמשך אליהם באופן טבעי. (צילום: רוני כנעני)

 

החלל הפרטי שלך

אני אוהב להיות בבית ואוהב לארח ובגלל זה אני גם עוסק בזה. חלק נכבד מחיי המשפחה שלנו מתרכז במטבח, ואת הבית שלנו תכננו תוך מחשבה על כך. פינת המשפחה צמודה אליו והיא חמה ונעימה. בסופו של יום כולנו רוצים לשבת צפוף על הספה עם כל המשפחה, עם אפשרות לקשר עין בין חלקי הבית השונים, וגם בבית גדול ופתוח חשוב ליצור תחושה עוטפת.

 

מילה על אדריכלות בת-זמננו

אנחנו נמצאים בתקופה של עמימות וזליגה בין מקצועות העיצוב השונים ובין אדריכלות. יש לזה צדדים חיוביים אבל גם פתח לחוסר מקצועיות. יש לי ביקורת על תכנון שחסר רקע תרבותי וידע מעמיק של יסודות המקצוע. גם פיליפ סטארק, שמעצב פרויקטים מדהימים בכל העולם, לא קורא לעצמו אדריכל.

 

פרויקט החלומות

בית מלון שכולל בתוכו את הכל: מגורים, חללים ציבוריים ואזורי מסחר, ושיאפשר לקחת את התכנון לקצה. אני צמא להתפרע קצת, אבל ברוב בפרויקטים אני מחויב בראש ובראשונה לפונקציונליות.

 

טיפ צבעוני

לקרמיקה בשירותי אורחים אין שום ערך, ודווקא שם אפשר להעז בצבע. נחמד להיכנס לעולם אחר שעוטף אותך וצבוע כולו בכחול כהה למשל.

 

מה מוסיף לך צבע לחיים?

הבלגן של הילדים, החפצים שמלווים אותי מפעם, אוכל וריחות – טעם החיים. אחרי הכל, אלה הפרטים שהופכים מקום לבית.

 

 

 

 

 

נירלוט נעים!