ראיון עם האדריכל אנריקו סגרה

“כשאתה מתבגר ברומא, משחק ורץ בכיכרות, משהו מהסביבה הארכיטקטונית והמעוצבת חייב לחלחל”. האדריכל אנריקו סגרה על קלאסי מול מודרני, תפקיד האור והצבע בחללים, ומהו פרויקט החלומות שלו

 

 

ממשרדו השוכן במבנה עתיק ביפו, המערב אלמנטים מקומיים אותנטיים עם עיצוב עכשווי ואישי, מדגיש סגרה את תפיסת עולמו המקצועי: “הכל טמון בעבודת המחקר האדריכלי. כשהניתוח המקדים של מרכיבי הפרויקט נעשה נכון, הפרויקט קורם עור וגידים כמעט מעצמו. קלאסיקה באדריכלות, אמנות, תרבות ואפילו דתות משמשות אותי הרבה פעמים כבסיס לפיתוח רעיונות עיצובים. לא פעם אני אומר לצעירים שעובדים אתי – כשהבסיס טוב ונכון, אפשר לצמוח לכל כיוון, גם לעכשווי ביותר”.

איך נראה תהליך העבודה שלכם?

אנחנו עורכים ניתוח מעמיק של צורכי הלקוח בניסיון להבין ממנו למה הוא זקוק באמת, מה הוא אומר – ולא רק באמצעות מילים. עם השנים למדתי להפיק את המידע הזה גם מתוך שיחת חולין, משאלות בנושאים כמו חלומות, סרטים, בגדים. אני עוקב אחר חוט השני שמחבר את כל התשובות, וקורא בין השורות. המידע מלווה אותי לצד שיקולים מקצועיים ופרטים טכניים, וכשהפרויקט מוכן בראש הוא יורד לנייר. הסקיצה הראשונה אחרי תהליך כזה, היא לרוב הסקיצה הנכונה.

בעבודותיך, מלבד עכשוויות, ניכר ערך למסורת. איך משלבים בין השניים?

השאיפה בפרויקטים שמערבים ישן וחדש היא לשמר את המהות המקורית, ולהפיח בו חיים חדשים, כדי שהארכיטקטורה לא תהפוך רק לאנדרטה. לדוגמה, ביקב זיכרון יעקב עבדנו על מבנה טמפלרי שהפך לחלל לאירועים. בחרנו לשמור על פרטים וחומרים מקוריים כמו רצפת העץ ותקרת הקורות, וחשפנו את הלבנים המקוריות, שמישהו לפנינו חיפה בטיח. זה תהליך מרתק לחשוף את העבר והגלגולים של המבנה, והוא מצריך גם סבלנות וידע. כשבסוף הכנסנו בחלל אלמנטים עכשוויים, זה רק העצים את החלקים המקוריים שלו.

 

מתחם בילוי ומסחר בפראג – עושר של צבעים אופייניים לפראג הישנה

איך צבע משתלב בפרויקטים מסוג זה?

הצבע והאור יקבעו את התדר, האמירה והתחושה שהמקום משדר. תפקיד הצבע משתנה – הוא לפעמים קשור במיתוג, הוא יכול להיות אלמנט שמחבר או מפריד בין גורמים שונים בחלל, ובסופו של דבר הוא יכול להכריע את “האווירה” במקום. אני לא מתחבר לתרגום המיידי של נוסחתיות צבע, אלא לפרשנות הספציפית לזמן ולמקום. בפרויקט שתכננו בפראג, לדוגמה, נדרשנו לתכנן מתחם בילוי ומסחר באזור לשימור הכולל עשרות מבני תעשייה היסטוריים. התעקשנו בפני ועדת השימור שם להכניס כמה שיותר צבעים מגוונים אופייניים בארכיטקטורה של פראג העתיקה. לבסוף הצלחנו לסחוף אותם, וכיום זהו מקום תוסס הרבה בזכות הצבע.

השלם את המשפט: לו הייתי צבע, הייתי בגוונים

בחרתי בסקאלה שלמה. המעברים בין הגוונים מזכירים לי דרגות חשיפה לאור, שהוא החבר הכי טוב של הצבע

מילה על החלל הפרטי שלך
אני מחובר להיסטוריה ואוהב מבנים וחומרים שיש בהם נשמה של העבר. חומרים טבעיים כמו אבן ועץ יכולים לרגש אותי עד דמעות. אני מאמין אפילו במגורים בבית מבוץ, לגמרי מתחבר לרעיון מאחורי זה, אף שכאיש מקצוע אני לצערי מסופק באשר ליישום המסחרי שלו.

פרויקט החלומות שלך
כשאני במדבר אני פורח. יש לי חלום אישי מאוד להקים שם חווה חקלאית שתשמש בית ומסגרת לילדים בסיכון. יש בזה את הפן החברתי, הסביבתי והיצירתי שמדברים אליי, והמדבר, על העוצמה והשקט שבו, הוא לדעתי הרקע המושלם לפרויקט כזה.

איזו עצה טובה היית נותן לאדריכל בראשית דרכו?

אחרי שאתה רוכש את הידע והבסיס הרחב, דע לסמוך על תחושות הבטן.

שתף אותנו בטיפ

לא להסתפק בדוגמאות הצבע שבקטלוג – תמיד לנסות אותו בשטח.

מה מוסיף לך צבע לחיים?

הים.

צילום אנריקו סגרה: אברהם קורנפלד

נירלוט נעים!