ראיון עם האדריכלית שרון נוימן

האדריכלית שרון נוימן בשיחה על חלום והגשמתו, עיצוב פונקציונלי והתאמה אישית ברמה אחרת

כחלק מתשומת הלב לפרטים שכל כך חשובה לאדריכלית שרון נוימן, את תהליך הבנייה היא פותחת בבקשה פשוטה אך לא פשוטה – על הלקוח לענות על שאלון המסכם את הצרכים, הרצונות והדרישות של החיים בבית.

“תהליך החשיבה המקדים מעניק ללקוח אופציה להגדיר את הרצונות שלו היטב ולהתאים לכך את חדרי הבית” מספרת נוימן “אין ספק שתהליך החשיבה, עוד לפני הצעד הראשון בבנייה, מצמצם מכשולים בדרך”. לבקשתי, היא מעניקה לנו דוגמה לתהליך, “למשל, הרבה פעמים לקוח יודע שהוא רוצה סלון גדול. אך מה זה בעצם סלון גדול? סלון עבורו הוא חדר משפחה או חדר טלוויזיה? חשוב לפרק לגורמים את התנועה והפעילות בבית. שאלות שנשמעות טריוויאליות כמו תהייה לגבי אהבה לבישול, מיקום החלונות הרצוי או תדירות הכביסות בבית, משפיעות על התכנון ויכולות להפוך בית חלומות לבית מדויק עם התאמה גבוהה שמובילה לשביעות רצון גבוהה. התשובות לשאלון הם בעצם כלים לעיצוב הפונקציונליות בבית”.

שרון1

“אולי זה נשמע מוזר אבל אני שמחה לומר, שלפחות למיטב ידיעתי, זוגות להם תכננתי בית יחד, לא נפרדו”, מספרת נוימן בחיוך מבויש, ולמעשה לאחר שפצחנו בשיחה, האמירה לא נשמעה מוזר כלל. היה ברור שלבתים אותם מעצבת נוימן, אדריכלית, מעצבת פנים ומעצבת מוצר מקומית, יש עמוד שדרה ברור. היא מקפידה לייצר מרחב לזוגיות, מרחב למשפחה ובעיקר מרחב שאפשר ורוצים לחיות בו.

שרון 4

[גוונים]

 המחשבה של נוימן לא מסתכמת רק בהסתכלות מראש אלא גם במחשבה קדימה. רבים מהבתים שהיא בונה, נבנים באותה רוח מחשבה של אופציה לשינוי. “החיים הם דינמיים וכך גם צריך להיות מרחב החיים. הצרכים משתנים, המשפחה גדלה, קטנה והחללים חייבים להיות גמישים. אגב, צבע הוא בהחלט אלמנט שאני משתמשת בו” היא מראה לי תמונות מבית בעיצובה בו המדרגות צבועות באדום מרשים, “זו דרך פשוטה יחסית לרענן חלל או להעניק דגש לאלמנט דקורטיבי”. למדתי גם שנוימן עובדת עם לקוחות בשלבים שונים של החיים, לקוחות שמוסיפים חדרים ומשנים את הבית וחוזרים אליה לתכנון מחודש. בית לא יכול להיות רק במחשבה על הכאן ועל העכשיו” היא אומרת “חייבים להסתכל אל העתיד”.

שרון 7

את המחויבות ללקוחותיה לוקחת נוימן בכובד ראש ורוחב לב. היא מספרת לנו סיפור מעניין על בית שבנתה ברעננה, בו נאלצה לעבוד תחת מגבלות העיר שמחייבת גג רעפים בכל בנייה חדשה. הזוג שדווקא חלם על בית מודרני עם גגות ישרים חשף את חלומו בפני נוימן, שכרגיל מצאה פתרון מקורי לבעיה. את גגות הרעפים מתחה שרון במחשבה תחילה עד שקצוות הגגות לא נראו ולכן למרות הימצאות גג הרעפים, הגג לא נראה מהרחוב כלל והבית קיבל חזות עדכנית לבקשת הלקוח. כך הצליחה נוימן לעקוף מגבלה שנראתה בלתי אפשרית והובילה לשביעות רצון מרקיעת שחקים מצד הלקוח. את תגובת עיריית רעננה אתם יכולים לתאר, אך נוימן בעצם עמדה בכל התקנים והתקנות והבניין המרשים עומד בעינו.

שרון 2

“אדריכל חייב ללמוד, ליצור ולחלום כל החיים. אם לא, הוא לא יכול לקבל השראה לעבודה השוטפת”

בעבודה של נוימן יש נימוק וסיבה בכל בחירה. דרך החללים משתקפת צורת החשיבה שלה ,איתה תיכננה ועיצבה מאות בתים ברחבי הארץ. בשיחה איתה, אין ספק שהאינטיליגנטציה חסרת המניירות שלה נוסכת בטחון והבנה שיש על מי לסמוך.

שרוןן

את תשומת הלב לפרטים והחשיבה הפונקציונליות אולי ניתן לייחס להכשרתה כמעצבת מוצר, תעודה אחת מני רבות שבאמתחתה. נוימן בוגרת בהצטיינות של מסלול אדריכלות מהטכניון, בעלת תואר שני בעיצוב תעשייתי מהטכניון, בעלת תואר ראשון בפיסיקה ובעלת שני תארים ראשונים באדריכלות מאקדמיית ויצו חיפה ואוניברסיטת קרדיף בוולס.

דרוןןןן

שרואים את כמות הפרויקטים, הפרסומים, הספרים והכתבות בהן נטלה חלק והובילה, ניתן להניח שהיא תנוח על זרי הדפנה ותמשיך בשגרת העבודה. אך בעצם, בחזונה דוהרת נוימן לעבר מחוזות מרגשים חדשים בתעשייה המקומית. מעבר לשיתופי פעולה חדשים שהיא אוהבת במיוחד, היעד הבא מבחינתה בנוף הישראלי הוא להשתלב בפרויקט תכנון של מוסד ממלכתי, בניינים ציבוריים כמו בתי ספר וגני ילדים וחללים מסחריים. היא מספרת על חלום ישן שלעולם לא נעלם – תכנון ובניית מוזיאון. “מוזיאונים הם שהפכו אותי לאדריכלית מלכתחילה, נמשכתי אל הארכיטקטורה המאתגרת של מוזיאונים המחייבת התחשבות בתנועה מסוימת בחלל ואימפקט על מספר רב של אנשים. הייתי שמחה להשפיע על תהליכי למידה ותרבות דרך הזווית האדריכלית שלי.”

http://www.sharon-neuman.co.il/

 שרון 6

נירלוט נעים!