ראיון עם אדריכל: משרד מבטים

משרד “מבטים” אורי וגיא אברמסון

ללא ספק חוויית היצירה במשרד האדריכלים, מבטים, מתחילה כבר במיקומו הציורי שלו. בלב סימטאותיה של יפו העתיקה שוכן משרד האדריכלים ברשותם של  אורי וגיא אברמסון , אב ובן.

 

המשרד בו עובדים שבעה אדריכלים, עוסק בפרוייקטים נושאי תוכן. בעיצוב והקמה של מוזיאונים, תערוכות ופרוייקטים מיוחדים בארץ ובחו”ל,מרכזי מבקרים ומרכזי תרבות. פעמים רבות המשרד גם מתכנן וגם מבצע.  ניתן בהחלט לומר כי ביכולתו של הצוות לתרגם חלום למציאות ורעיון למעשה.

 

מוזיאון יד לילד, קיבוץ לוחמי הגטאות | צילום: אלה לייטוס

מרכז יצחק רבין,גבעת התחמושת, בית הסופר, מוזיאון יד לילד, בית השומר, בית הספר לילדי הבדואים ועוד פרוייקטים רבים המוכרים לכולנו ומהווים את אבני המורשת והתרבות כאן בישראל.

זהו תחום שונה של אדריכלות. מאיפה הכל התחיל?

אורי:  את לימודי האדריכלות התחלתי  רק בגיל 44!  בתום לימודי, פנה אלי טדי קולק, בזמנו ראש עיריית ירושלים לפרוייקט של חידוש מגדל דוד. הסכמתי לקחת חלק ואף להוביל את הפרוייקט כולו. כך למעשה נכנסתי לעולם המוזיאונים, השימור, התוכן והצורה. פרוייקט מגדל דוד הסתיים ב 1990 ואז למעשה החלטתי לפתוח משרד רק לפרוייקטים בתחום זה.

 מה נדרש מכם בכל הנוגע לעיסוק בתוכן בפרוייקטים שכאלה?

כחלק מתהליך הפיתוח ובניית הקונספט של הפרוייקט, עלינו ללמוד ולהבין תכנים רבים. פונים לארכיונים, עובדים עם אוצרי תוכן, אוצרי אומנות ואנשים בעלי ידע מסויים מאוד אודות הנושא הנדרש בכל פרוייקט. חייבים להבין את התוכן על מנת לדעת כיצד לתכנן וליצור את החזון המדוייק. אנו מעניקים בסופו של דבר שפה עיצבית כוללת לכל נדבך בפרוייקט. העיסוק הרב בתוכן, מעבר לכך שזה מעשיר אותנו כל פעם מחדש, זה מעניק עבורנו מרחב לתרגם תוכן לתלת מימד תרבותי.

 

מוזיאון הילדים הישראלי חולון | צילום: אלה לייטוס

פעמים רבות המעטפת החיצונית של מוזיאונים ומרכזי תרבות אינה מעידה על הפנים והנושא.

נכון. לכן מבחינתינו כל פרוייקט חובה שיוצמד לפרוגרמה מקיפה ומדוייקת. המעטפת החיצונית חייבת לשרת ולהתאים לפנים ולהיפך. פרוייקטים מרשימים במיוחד במעטפת שלהם לא צלחו היות ולא הייתה פרוגרמה נאותה המפרטת את צרכי המקום ואת התוכן שיוצג בו. לדוגמא מוזיאון המדע של קלאטרווה בולנסיה, ספרד. מבנה מדהים שלא משך אליו מבקרים. ובדלתיים סגורות סיפר קלאטרווה לאורי שלא הייתה פרוגרמה ומכאן הבעייתיות.

 

מרכז רבין לשלום | צילום: אלה לייטוס

פרוייקטים ציבוריים ,נושאי מורשת ותרבות, יכולים להתפרס על גבי שנים ארוכות?

ישנם פרוייקטים ומיזמים פרטיים אשר מתבצעים בפרק זמן סטנדרטי, אך ישנם פרוייקטים ממשלתיים בהם הפרוייקט יתחיל ויעצור מספר פעמים. כל מה שנמצא תחת קופת המדינה עלול לקחת זמן רב מה שמוביל למשך פרוייקט של מספר שנים. בגבעת התחמושת למשל, נעשתה תוכנית אב שלא נגעו בה קרוב לשבע שנים. פעמים רבות עלינו לעדכן תוכניות. מה שהיה רלוונטי לפני עשור אינו רלוונטי היום. עיצובית, תכנונית, טכנולוגית. פרוייקט שארך קרוב לעשרים שנה הוא פרוייקט “אולמות האבירים” בעכו. למעשה הייתה כאן מערכת קיימת שאותה היה צריך לחשוף, לשחזר ולשמר. בשלוש שנים האחרונות עסקנו רק בהשלמות אדריכליות ובמתקני התצוגה.

אולמות האבירים זהו פרוייקט יוצא דופן מבחינתכם?

המדהים באולמות האבירים הוא העבודה שהמקום הוא המקור, הוא הדבר עצמו. הוא אינו תפאורתי כפי שרואים פעמים רבות בחו”ל. כאן ממש נחשפו אולמות אבירים מימי הצלבנים. 65 אחוז משטח האולמות מוקדש כולו לחוויה. המקום הזה פועל קרוב ל 365 יום בשנה! למעט ימים בודדים הוא פתוח כל השבוע ובשבתות. מבחינתנו מרכזי תרבות ומוזיאונים חייבים להיות נגישים לאורך השבוע כולו, על מנת שהקהל יגיע ויעשיר עצמו מבחינה תרבותית.

 

אולמות האבירים בעכו | צילום: אלה לייטוס

 מילה על צבע בעבודתכם המגוונת?

בפרוייקט של מגדל דוד עבדנו עם צבעים של חברה איטלקית בהם מרכיבים של אבקות חומרי נפץ! תופתעו לשמוע שעל אף המרכיבים התמוהים הצבע נתפס על הפלדה של הקונסטרוקציה באופן יוצא מן הכלל. אך זה שייך כבר להסטוריה. צבע הוא תמיד מרכיב מרכזי ומהותי וכמובן שאנו עובדים עם מגוון עצום של צבעים. אין הגבלות, הכל כמובן תלוי תוכן ונושא. נירלט מציעה לנו מגוון עצום של מוצרים קודם כל איכותיים ועמידים. מבחינתנו מגוון גדול של אפשרויות הוא הכרח לתחום בו אנו עוסקים.

נירלוט נעים!