צבעים של אורבניות

תערוכת אמנות-הרחוב הגדולה ביותר שאי פעם התקיימה בארץ מוצגת בקומה השביעית של בניין התחנה המרכזית בדרום תל אביב ומכניסה צבע והשראה למרחב העירוני

  “אם יצירה שלי מעניקה השראה למישהו, ככה סתם במקרה, מימשתי את מהות הקיום של כל אמן רחוב” – בנסקי, אמן גרפיטי בריטי מפורסם.

אמני הרחוב שיוצרים את כתובות הגרפיטי על פניהן אנחנו חולפים ברחוב, נראים לנו לפעמים כמו אמנים מחתרתיים או שוליים. למעשה, אמני הגרפיטי הם אמנים רציניים שלוקחים את האמנות שלהם ברצינות רבה. לתערוכת הגרפיטי ואמנות הרחוב הגדולה ביותר שנערכה אי פעם בארץ – “הקומה השביעית” יש בהחלט סיבה להתייחס ברצינות. התערוכה המרשימה מעוררת עניין מקומי ועולמי ומהווה מוקד משיכה לסיורים מודרכים ולסקרנים רבים. ובכן, מה הופך את התערוכה ליחידה במינה? קודם כל, היא מוצגת מדי יום מול עשרות אלפי אנשים שממהרים לאוטובוס. כן, בדיוק מה שקראתם. התערוכה המרשימה הזו לא מככבת בגלריה יוקרתית אלא מוצגת דווקא בקומה השביעית בבניין התחנה המרכזית החדשה בדרום תל אביב. הבניין המוזנח של התחנה המרכזית החדשה היא בהחלט בחירה בלתי שגרתית למיקום של תערוכת אמנות, אבל עבור מתי עלה ועוז מדר, יזמי ומפיקי התערוכה שהם אמני רחוב בעצמם, הבחירה היתה פשוטה והגיונית מאוד.

STRRET1

לאורך קירות הקומה מופיעים ציורי קיר, יצירות גרפיטי ואיורים בשלל גדלים, פניני אמנות המפוזרים על הקירות וקופצים מכל פינה חבויה. “אין בקומה הזו בתי מסחר” מספרים עלה ומדר “היו פה 1000 מטרים של קירות ריקים שרק מחכים לצבע ולכישרון. זיהינו את הפוטנציאל של הקומה כמרחב בו הקהילה יכולה ליהנות מאמנות חינמית והיוצרים יכולים לקבל במה לביטוי עצמי”. האפקט המרשים של עושר הגוונים והיצירתיות בולט במיוחד מתוך האפרוריות וההזנחה של הבניין בדרום העיר. שמתהלכים בקומה השביעית, נשאבים לתוך החזון של מדר ועלה שיצרו עולם קסום של צבע להמונים, עולם שקם לתחייה עם עמל רב שמאחוריו תשוקה לאמנות הרחוב.

STREET2

השניים הם מומחים ופעילים בתחום אמנות הרחוב. עלה הוא צלם, אמן רחוב ובלוגר ומדר הוא אדריכל במקצועו, צלם ואמן רחוב. את התערוכה מעטרות עבודות של אמני רחוב, עם דגש על אמנים מקומיים שמייצגים את המרחב העירוני. מבין השמות הבולטים ניתן למצוא אתARC DLP, Mas, Marian Boo, YOGIL, Ross Plasma, Omega Crew, FOMA  ועוד עשרות אמנים. מאז פתיחת התערוכה ביוני ובשל החשיפה התווספו עוד ועוד יצירות של אמנים מקומיים ובינלאומיים לקירות העמוסים. אם אתם מתגוררים במרכז ודרום העיר, וודאי תזהו חלק מהאמנים. אם לא בשמם, אז דרך הגרפיטי שלהם שמעטרים את קירות השכונה שלכם.

STREET 3

אמני רחוב הם בכלליות עם שקנאי לקיום האמנות שלו, ורבים מהם לא יסכימו להציג בגלריות נחשבות בשום מחיר. מבחינתם הרחוב הוא האידיאל והמקום המתאים ביותר להציג את האמנות שלהם.  “תסתכלי מסביבך”, אומרים עלה ומדר “יש בקומה הזאת תחושה פתוחה של רחוב בדיוק מול איזור מושלם להציג בו אמנות בגודל משמעותי”. ואכן, במרכז הקומה השביעית קירות גבוהים ורחבים החוצצים את הקומה לשני חלקים. הקומה פתוחה משני הצדדים ומוקפת חלונות ענקיים המשקיפים אל חוץ התחנה ומובילים את הממתינים אל רחבת האוטובוסים. השילוב בין החוץ לפנים שומרת על אמנות הרחוב בסביבה הטבעית שלה, המרחב הציבורי ומעניקה תחושה שאתה צועד במרחב פתוח שהוא חלק מהרחוב ולא בתחנה סגורה.

PIXEL

התחנה מחולקת לשדרות, כל שדרה מציגה סגנון שונה: שדרת ה“סטריט ארט” מציגה ציורי קיר מרשימים בגודלם הצבועים בצבע אקרילי, שדרת ה“פייסט אפים” (איורים מודבקים) מציגה יצירות מודבקות של אמנים שנשלחו מאוסטרליה, גרמניה, הולנד ועוד עשרות מדינות וכמובן שדרת הגרפיטי המרשימה המציגה סגנונות גרפיטי מגוונים.

STREET 4

שרואים את הטרנספורמציה של הקומה קשה להאמין שההסכם הראשוני עם תחילת התערוכה קבע שהעבודות ימחקו כליל לאחר מספר שבועות של תצוגה. התצוגה שהייתה אמורה לבקר בתחנה רק זמן קצר, נחלה הצלחה ועוררה “באזז” בלתי רגיל שגרם לגורמים בתחנה ובעירייה לשנות את דעתם לגבי מחיקת הקירות. נכון להיום – התערוכה תתנוסס על קירות הקומה השביעית של התחנה עד להודעה חדשה ותתרחב לקומות נוספות. הפרויקט הבא של הצמד עלה ומדר כבר בעיצומו, בתמיכה של מיקי זיו מנכ”ל התחנה המרכזית ואסף זמיר, סגן ראש העיר, עוד פרויקטים מרגשים ייצאו לדרך והפרויקט הבא – עוד קומה בתחנה המרכזית תהפוך לתערוכה מלאת השראה שתעניק הצצה נוספת לעולם המגוון של אמנות הרחוב המקומית, הרחק-הרחק מקירות המוזיאונים והגלריות.

נירלוט נעים!