עצות לצילום אדריכלי מנקודת מבטו של אמן יוצר

גדעון לוין, האמן המבטיח לשנת 2013 מחלק לנו עצות לצילום אדריכלי מנקודת מבט אחרת

מיד אחרי שפצחנו בשיחה, היה לי ברור שגדעון לוין, צלם אמנותי וצלם אדריכלות, הוא אדם ואמן רווי משמעויות וניגודים. לוין הוא בוגר בצלאל המתמחה בצילום אדריכלי וכבר מלמד בעצמו במכינה לעיצוב ובבית ספר לצילום. הוא נבחר לאמן המבטיח של מגזין כלכליסט לשנת 2013.

איזון של קשיחות ורכות בעבודותיו, משתלבים יחד ליצירת החותמת האישית שלו. הקפדה בפרטים ניכרת בהתנהלותו, ומהווה ניגוד לתיאוריו לגבי חשיבות תפקיד הלוחם בחייו, בו הוא לדבריו גאה יותר מכל יצירה. הפטריוטיות ותקופת חייו כחייל קרבי, חשובה בעיניו לא פחות, אם לא יותר, מהאמנות שלו. ציניות? לא תמצאו כאן.

לאחר הגיוס, המסלול לצילום הייתה מהירה. לוין שהיה צנחן “מורעל” עוסק עד היום בצבא בעבודותיו. העבודה המשמעותית “חברים” שבסופו של דבר זיכתה אותו בפרס האמן המבטיח והוצגה בתערוכה באוסטריה, עוסקת גם היא בנושא השירות הצבאי והרשמים שהותירה בו. בצבא, החל לתעד כל דבר סביבו במצלמת כיס פשוטה. התיעוד, נראה כך, הוא מוטיב מרכזי בתמריץ העבודה שלו. שנבחר בפלוגה לוחם שייצא לקורס צילום (צה”ל החל לשלב לוחמים במיומנות הצילום והתיעוד בשטח לאחר שצלם מיחידת דובר צה”ל נהרג בעת תיעוד פעילות) היה ברור שלוין הוא המועמד המתאים. את הצילום כקריירה הוא מספר, גיבש רק בטיול במרכז אמריקה, שם גמלה בליבו ההחלטה ללמוד בבצלאל.

 דרך עבודותיו עולים זיכרונות מהשירות הצבאי שהם לא הזכרונות הקונבנציונלים שאנו רגילים לראות בתיעוד חוויה צבאית, מפה נובעת נקודת המבט הייחודית שלו. לוין מספר שצפו בדמיונו דווקא אלמנטים צבאיים שהיוו עבורו את הזכרונות – אם זה הצבע בחדר האוכל או הבזנטים הנטמעו באדמה. כדי לצלם את אחת התמונות בעבודותיו, הוא חזר לאותו מקום בנבי מוסא, גבעה עצומה שם התחיל את שירותו הצבאי. במשך חצי שנה סידר את האלמנטים מחדש עד שהגיע לקומפוזיציה הרצויה.

קומפוזיציה היא אלמנט חשוב בצילום אדריכלי, תחום נישה בארץ ובעולם שדורש התמקצעות והבנה עמוקה של מקצוע הצילום לצד מקצוע העיצוב. צילום מסוג זה מהווה אתגר מבחינת מרקם התמונה ודורש הבנה של הארכיטקטורה כדי לייצג את האדריכל היטב. את ההפרדה בין לוין צלם האמנות ולוין צלם האדריכלות הוא משיג בעזרת המותג שלו לצילום אדריכלי הנושא לוגו נפרד ,”181 מעלות”, עם אתר שנושא את אותו השם.

“אני נהנה לצלם בניינים וחללים, עומדים מוכנים לצילום מכל זווית. מכאן המשיכה שלי לצילום האדריכלי. גם בעבודות האמנות שלי, נדיר למצוא תמונות אקשן, אני מעדיף תמונה סטטית”

צילום של בית בעיצוב האדריכל רענן שטרן

שדיברנו על צבע ושימוש של צבע בעיצוב הבית ובצילום, לא היה מפתיע לגלות שלוין מתחבר לצבעי הלבן, צבע נקי וקלאסי. הוא אוהב את הניקיון של הקיר הלבן שמשמש כקאנבס לשאר העיצוב בבית.

“לבן הוא צבע חזק, צבע ריק, ללא מימד וזמן. צבע שמעניק במה לפרטים אחרים בחלל”

מעניין לשמוע אותו מדבר על הצורה בה הוא מצלם לבן בבנינים ובתים ולגלות את העבודה הקפדנית שהוא משקיע כדי לייצר בתמונה את אותו לבן בוהק מהמציאות, שאובד בתהליך הצילום דרך זוויות האור.

ביקשתי ממנו לספק מספר טיפים יעילים לצילום בניין או חדרים בצורה חובבנית:

  1. עזבו את האייפון בצד, לוין טוען. גם אם יש לכם מצלמת כיס קטנה, היא תהיה חדה יותר ומדויקת מבחינת החזרי אור וצבעים מאשר האייפון שלכם, מחוץ לבניין ובתוך החדרים. שמרו אותו לשיתוף התמונות המעולות שצילמתם.
  2. וותרו על הפילטרים. הם יוצרים מראה מעושה והם כבר “פאסה”, נחרשו בכל פלטפורמה אפשרית.
  3. אם יש קווים ישרים בחלל שאתם מצלמים – מדף, ספה, או בחוץ: חלונות או משקופים, נסו ליישר את המצלמה עם הקו כדי ליצור הרמוניה בעין.
  4. כדי להגדיל צילום בניין מבחוץ וליצור אפקט מרשים, צלמו אותו מזווית נמוכה לכיוון מעלה.
  5. אם אתם מצלמים התוך הבית, הקפידו לצלם חדר באור טבעי ככל האפשר, הצבעים יתקבלו רכים ומדויקים יותר ולא ייראו מלאכותיים. אותו דבר גם לגבי צילום בניין מבחוץ, בחרו בשעה בה יתקבל מספיק אור טבעי לצילום בנין מוצלח.

 שדיברנו, אמרתי ללוין שהתעכבתי על כמה מהתמונות שלו והתרשמתי מהקומפוזיציות. כתגובה, הוא ציטט בצניעות את הצלם הנרי קרטייה ברסון שאמר “צילום טוב הוא צילום שהתעכבת עליו יותר משנייה”. העין בהחלט מחליטה להתעכב על עבודותיו של לוין, יותר מרגע. או כמו שגם אמר קרטייה ברסון “לכל תמונה יש רגע מכריע” נראה שלוין מוצא את הרגע הזה לעיתים תכופות יותר.

נירלוט נעים!