על מה ביזבז האדריכל ההולנדי 350  גלונים של צבע בשלושה ימים?

שנה אזרחית חדשה שנפתחת היא תמיד סיבה לחגיגה, ואצלנו בנירלט, עדיף שהחגיגה תהיה צבעונית, אז ארגנו אירוע עמוס בשורות ותחזיות על העומד לקרות בעולם הצבע והעיצוב,

האירוע – “View on Color” שערכנו בבית BAU, חלל מעוצב שלעצמו במרכז תל-אביב, בשיתוף עם חברת רב-בריח וחברת EXTAL, נתן לנו סקירה רחבה על עולם ההשראות והעיצוב שמתוכו נגזרים טרנדים ותחזיות שננחיה ונעצב לפיהם השנה.

האירוע עצמו נפתח בסקירת טרנדים ממעצבת הבית שלנו, קרן נוימן והמשיכה בהרצאתו של פיר נימר, אדריכל ומרצה בעל שם בינלאומי ובמקצועו מנהל עיצוב בחברה ההולנדית Akzo Nobel  (שאגב – נבחרה לחברת הצבע המובילה בעולם לשנת 2013 על פי מדדי חדשנות ופיתוח עסקי),

הצורה דרכה מאתרים חברי הפאנל בחברה את “צבע השנה” שלהם, כפי שחשף בפנינו נימר, היא גרנדיוזית למדי. במפגש פיסגה של מעצבי החברה מרחבי העולם, מפגש שאורכו שלושה ימים, הם יוצרים, בודקים, בוחנים וממש “משחקים” לדבריו בצבע – משתמשים ביותר מ350 גלונים של צבע כדי לזהות את עולמות ההשראה והטרנדים לשנת 2014.

החלטנו לחלוק איתכם שלוש תובנות מעניינות מתוך תחזיות החברה לשנה הקרובה:

 “עבור אדם מופנם הסביבה שלו היא הוא בעצמו, והשינויים מגיעים לאיטם” – קוונטין קריספ

המהפכה השקטה:

נימר הצביע על נקודה מעניינת, על השינוי שהעולם העסקים שלנו עובר, מעולם כוחני לעולם חסר אגו. אם פעם חברות רצו:” מהיר יותר, חזק יותר, טוב יותר” עכשיו האג’נדה היא “נחמד יותר ,נדיב יותר, רגוע יותר”.

כמו בעולם, כך גם בצבעים – רגועים ונייטרליים נכנסים לתמונה – שילובי גוונים אפורים, גווני לבן, אופ-וייט ושמנת.

בימינו כל טעות של חברה או חוסר שביעות רצון של לקוח יכולה להיות משודרת בשיתוף אחד בפייסבוק לכל העולם, תוך מספר דקות! הדמוקרטיה השקטה ברשת משפיעה גם על העיצוב והופכת בניינים גרנדיוזיים, מכוניות מהירות וחללים צעקניים, לעולמות עיצוב וייצור לא רלוונטיים.

730pic07 

“לא כל המשוטט הוא אבוד ” – ג’.ר.ר. טולקין

פולקלור אורבני :

עולם הטכנולוגיה הופך אותנו לרובוטים, עבדים של המחשב, המכשיר הסלולרי והאינטרנט. תלויים במכשירים שלנו ומחוברים לטכנולוגיה – כל יום, כל היום. כחלק מהתובנות של העולם המתקדם שלנו, הגיעו נימר ועמיתיו למסקנה שרבים מאיתנו דווקא עורגים לימים פשוטים יותר.

אתניות, שורשיות ושבטיות משפיעה ותשפיע על בחירת הצבעים שלנו – שילובים של גווני סגול, חמרה-בורדו, טורקיז וכחול מעושן, צבעים שנוכל לראות למשל ברחובות דרום אמריקאיים או שווקים בהודו. הכמיהה למרקמים והדפסים אתניים תיראה יותר ויותר על קירות וחללים, שילוב של צבעוניות גבוהה עם עומק ושורשים, רצון להתחבר למקום של בית, קהילה ומדינה המסמל חידוש וקיום עכשווי מבלי לאבד את אותה זהות ישנה ומוכרת.

 “החיים הם חשובים מדי בכדי לקחת אותם ברצינות” – אוסקר ווילד

כאן ועכשיו:

נימר חלק איתנו עד כמה מצבים כלכליים לא פשוטים ברחבי העולם משנים את עולם העיצוב פעמים רבות ויוצרים שינוי בפלטות הצבעים. הטרנד פה הוא בדיוק תוצאה של התרסקות כלכלית במקומות שונים בעולם שהובילה לרצון לשבור את החוקים, לצחוק ולחיות בהווה.

פה אנחנו נפגשים במערבולת של צבעים מלאי אנרגיה – ירוק מעושן עם כתום, סגול בהיר וסגול כהה לצד כחול בהיר וכחול כהה, שוב אנחנו נזכרים עד כמה צבע ושילובי צבעים משפיעים על התחושות והרגשות שלנו.

החוקיות של הטרנד הזה הוא שבעצם אין פה חוקים – הומור בעיצוב שיוצר פלטות עיצוב לא בהכרח הגיוניות או סטנדרטיות אך עם זאת משובבות ומשמחות את העין ואת הנשמה.

730pic06

אגב, אחרי 350 גלונים של צבע, איתרו Akzo Nobel  את צבע השנה הפייבוריט שלהם, טורקיז כהה ועמוק , שמשרה אווירה מרגיעה וחכמה לדבריהם. שתהיה לנו שנה מרגיעה ומלאה בחוכמה, צבע, השראה ויצירה!

 

נירלוט נעים!