קובייה כן או לא? אדריכלית בשמת צפדיה וולף מספארו אדריכלים

“אני מאמינה גדולה בעיצוב פונקציונאלי” אומרת האדריכלית בשמת צפדיה וולף. “form follows function”, אומרת האמרה ואכן כך. החללים הקטנים, הדירות הקטנות בהן כל מטר רבוע נוסף הינו קריטי, הן עבורי האתגר והסיפוק. כשהדור הצעיר רוצה להישאר בלב ליבה של העיר הסואנת והדור הוותיק חוזר לעיר לאחר שנים רבות בפרברים, משמעות הדבר עבור שניהם היא חיים מלאים בחללים קטנים”

“נקודת הפתיחה שלי הינה כמעין קופסא לבנה שאט אט נפתחת וחושפת צדדים, פינות ומעברים ומאפשרת למעשה חיים בתוך ומחוץ לקופסא. לכל קיר, לכל פינהֿ ולכל גוון בחלל חייבת להיות משמעות, איני מאמינה בקישוטיות ברמה האדריכלית. קיר צבוע תמיד יהיה כחלק מהגדרת אזור, שינוי במפלס או נגרות מסוימת.

הגישה אמנם שכלתנית, אך אני מאמינה שכאשר הדברים עונים על צורך אנושי, הצד האמוציונאלי מתעורר מיד”

המשרד של בשמת צפדיה וולף הוקם בשנת 2009 יחד עם האדריכל ניר רותם. כיום, המשרד מנוהל והוא בבעלותה. בשמת החלה דרכה בלימודי אדריכלות בבצלאל ולאחר מכן עברה ללימודי המשך באורבניזם ודומסטיות ב AA בלונדון . בהמשך עבדה במשרד המוערך “יסקי מור סיון” ולבסוף כאמור, יצאה לדרך חדשה עם האמירה וטביעת האצבע המובהקת שלה בכל פרויקט בו לקחה חלק.

“אני מודה כי מרבית הפרויקטים הינם דירות ישנות וקטנות בלב תל אביב. לתחושתי דווקא בדירה קטנה עם לא מעט הגבלים, החשיבה היצירתית חייבת לפעול ולהוביל לתוצאה מרגשת ומפתיעה”

דירת 80 מ”ר

אז איך מייצרים תחושה מקסימאלית של מרחב במבנה צר וארוך (3.50/19.6 מ’)?

“במקום חלוקה סטנדרטית ההחלטה המרכזית הייתה למקם מעין “קובייה” בצדה הפרטי של הדירה, המאפשרת מעברים סביבה, כיוון שאינה נושקת לדפנות. בחרנו להשתמש בצבע צהוב על מנת לבדל את הקובייה משאר חלקי הדירה ולהעניק לה ייחודיות מרחבית”.

צילום: שי אפשטיין

19

צילום: שי אפשטיין

2

דירת 40 מ”ר, צפון תל-אביב. זכתה באות העיצוב 2012

“בחרנו למקם במרכז הדירה ‘קוביה’ שאינה נושקת לקירות החיצוניים, המאפשרת דחיסה של הפרוגראמות השונות ליחידה אחת קומפקטית, תוך שחרור שטח רצפה יקר ערך. קוביה זו מכילה את כל המערכות הנדרשות כגון: מערכת מיזוג אוויר, ריכוז חשמל, תקשורת ונקודות מים. בנוסף מרוכזות בקוביה פונקציות שירות כגון: חדר רחצה מרווח עם מכונת כביסה, מייבש וארון שירות, מטבח מאובזר עם מקרר בגודל מלא, מזנון לטלוויזיה, ספרייה וארון קיר לחדר שינה.”

4

צילום: בועז לביא ויונתן בלום

3

צילום: בועז לביא ויונתן בלום

5

תכנון פנים לדירה בשטח 102 מ”ר בתל אביב בבניין משנות ה- 60 

“התכנון החדש מציע יחידת נגרות אלכסונית ארוכה רב שימושית מOSB. האלמנט האלכסוני מפריד בין חללי חדרי השינה וחדר הרחצה, לבין הסלון והמטבח ומכיל פונקציות שונות”.

6

צילום: שי אפשטיין

7

צילום: שי אפשטיין

8

צילום: שי אפשטיין

באשר ל DNA החומרי והצבעוני של בשמת, כאן ניתן לראות עקביות במרבית הפרויקטים. לבנים, אפורים ושחורים, עץ, מתכת, ברזל ובטון.

“איני חוששת להשתמש גם בצבעים נועזים יותר, כאשר הם משמשים ביטוי פונקציונאלי עבור צורך מסוים ולא ברמת הדקורציה. אני מודה כי סקאלת הצהובים מועדפת עליי במיוחד” אומרת האדריכלית בשמת צפדיה וולף.

 

נירלוט נעים!