מי מפחד מצבע?
Fabulous Colors
גיל רויטר
את עבודותיו הססגוניות של האמן והמעצב הלונדוני אדם נתנאל פורמן קשה מאוד לפספס. פורמן הוא ללא ספק איש אשכולות מודרני ועבודותיו הצבעוניות, שתמיד מצליחות להעלות חיוך וגם סלפי לאינסטגרם, מתפרשות על פני מדיומים שונים. הוא סיים לימודי אדריכלות בבית הספר הנחשב ה- AA בשנת 2008 ובחר למקד את העשייה העיצובית שלו לא רק בתחום האדריכלות, אלא גם בעולמות עיצוב הפנים והמוצר, הכתיבה וההוראה. עולם התוכן הרחב של פורמן מייצג רב תרבותיות מגוונת ועשירה בקישוטיות, בדומה למיקס הייחודי של המורשת המשפחתית האישית שלו- ארגנטינה, יפן וישראל. כתב היד הייחודי של פורמן בולט בזכות שימוש בצבעוניות מתפרצת, אולי קצת חצופה והשראות צורניות גראפיות מהפוסט מודרניזם האיטלקי.
View this post on Instagram
את הפריצה הגדולה הראשונה שלו השיג אדם נתנאל פורמן בשנת 2013, כשקיבל תוכנית שהות אמן (רזידנסי) במוזיאון העיצוב של לונדון, כשיצר כלי קרמיקה אוריינטליים, בשילוב אלמנטים בהדפסה תלת מימדית. עם השנים, פורמן יצר מגוון רחב של מיצבים מרשימים ושיתופי פעולה עם חברות עיצוב ביניהם: האנדרטה הדמוקרטית-הצעה למרכז אזרחי רב שימושי לערים בריטיות (עירייה)- ביטוי לגאווה עירונית, לשמחה כרומטית ולמורכבות אדריכלית. המיצב Gateways בכיכר גראנרי בלונדון בשיתוף עם Turkish Ceramics במסגרת שבוע העיצוב של לונדון 2017. דירה בת 160 מ”ר בטוקיו. קולקציית כלים במהדורה מוגבלת עם חברת היוקרה האיטלקית Bitossi וכוננית מעוטרת בנוולנטה- המשפחה המלכותית בשיתוף עם Camp Design, שמוצגת בימים אלה במסגרת תערוכת העשור “אקסטרים” במוזיאון העיצוב בחולון.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
לאחרונה, יצא פורמן בביקורת נוקבת על מוסדות העיצוב האקדמיים, שמדכאים לטענתו סטודנטים ואנשי מקצוע לעתיד מלהשתמש בצבע, בפאטרנים ובאלמנטים קישוטיים, וחשף מנגד את תנועת העיצוב הלונדונית “New London Fabulous”. למרות שבמהלך ההיסטוריה היו אמנם מעצבים רבים (במיוחד מעצבי פנים), ששטפו את עבודותיהם בצבע, הם לא נכנסו לקנון העיצוב ההיסטורי, שבחר במינימליזם, ודור המעצבים החדש בלונדון קורא על כך תיגר. התנועה שמה לה למטרה להדגיש את תפקידם של עולמות העיצוב והארכיטקטורה כאלמנטים חזותיים ותרבותיים משמעותיים, שחוגגים אסתטיקה, חושניות ורבדים של תרבויות והיסטוריה. החברים המובילים והבולטים בתנועה, בנוסף לפורמן עצמו, הם המעצב הרב תחומי Yinka Ilori, מעצבת הטקסטיל Camille Walala והמעצבת הגראפית Morag Mysercough. לכל הארבעה עניין ותשוקה משותפת ביישום בלתי שגרתי, מרהיב ופורץ דרך של צבע, צורה ופאטרנים במכלול העבודה הרחב שלהם.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
את תקופת הסגר בלונדון בילה פורמן בביתו בזמן שקרא, צייר והגה רעיונות חדשים לפרויקטים מסקרנים פוסט קורונה. בהתכתבות בינינו, ביקשתי שירחיב וייתן את הדעת לעולם העיצוב בכלל ולצבעים בפרט: “אני משוכנע שאנשים יקדישו תשומת לב רבה ומוקפדת יותר לסביבת המגורים הביתית והאינטימית שלהם. רבים מאיתנו הבינו שהבית הפרטי שלנו לא תמיד זכה לתשומת הלב הראויה, ולכן לא פעם עוצב בסגנון חסר אופי ואינדיבידואליות. כעת, ברגע שהבנו את חשיבותו של המרחב הביתי, אני חושב שנזכה לראות עיצוב נועז ובועט יותר. אסתטיקה עיצובית בלתי מתחנפת ומלאת תעוזה של חללים ייחודיים ואולי קצת מוזרים, שקוראים תיגר על עיצוב שבלוני, נייטרלי ומשמים. צבעים יהיו חשובים מתמיד. אנשים יתחילו ליהנות שוב מצבעים ויגדירו באמצעותם חללים שונים ברחבי הבית. אנחנו נראה שימוש גדול יותר בגווני פסטל רכים ונעימים, שמשרים רוגע ושלווה ובמקביל, נראה גוונים עזים ורווים, בהירים במיוחד, שיחד עם שימוש מתוחכם בשחור ובלבן, ייצרו ניגודים חזקים ודומיננטיים בכל חלל.”