למאדים ובחזרה, רישומים אדריכליים של אדריכל סטפן דוידויצ’י

סטפן דוידויצ’י, אדריכל

סטפן,אדריכל ישראלי, חי ויוצר במילנו, מרצה באוניברסיטאות המובילות באיטליה Nuova Accademia delle Belle Arti, Accademia di Architettura di Mendrisio ,Genoa University ובסין באוניברסיטאת Shenzen.

 

pic 1

רישומיו האדריכליים התפרסמו בתערוכות מובילות באיטליה,לונדון,טורונטו ומונטריאול. כמו כן זכה בפרסים יוקרתיים Blueprint FX design 2013 ו- 2005 Module Urban Furniture International .בשבוע העיצוב האחרון במילנו הציג דוידויצ’י ב-Fuorisalone   ב-Esh gallery.

מפגש מרתק עם אדר’ סטפן דוידויצ’י אודות הפילוסופיה של אדריכלות העתיד.

pic 2

בין רישומיו הרבים דוידויצ’י בוחן ערים ומקומות בעלי משמעות עבורו, חלקם נגישים וחלקם רחוקים שנות אור. הוא מלביש על הקיים את החזון, את תפיסתו האדריכלית, רישומי יד המולבשים על צילום של המציאות. מבחינת דוידויצ’י התפיסה אינה בעלת מאפיינים פנתסטיים אלא מתוך אמונה כי לשם אנו צועדים. כמו שכבה ארכיטקטונית נוספת המונחת על סביבה קיימת. אנו תמיד בתנועה, בשינוי, בהתפתחות. לאט לאט עוד ועוד שכבות יתווספו ויאפשרו מרחב פעולה לאנושות.

pic 3

pic 4

הרישומים מאפשרים לדוידויצ’י חופש פעולה, בו הוא אינו כבול למוסכמות, לתנאים, לפונקציה. בעידן בו אנו חיים ופועלים לכל מבנה אדריכלי ישנה פונקציה. אנו כבולים לאותן משמעויות ומענה על צרכים. גם אם מדובר באלמנט אדריכלי שאינו עונה על צורך ממשי, אנו נוטים למצוא את הפונקציה והמשמעות שלו, מסביר דוידויצ’י. אני רוצה להתנתק מאותן משמעויות פונקציונאליות ולאפשר חופש אדריכלי כבול ממוסכמות. הרישומים מאפשרים לי זאת.

עבור הכתבה בחר דוידויצ’י להציג את הפרוייקט האחרון שלו MARS ARCHITECTURES בו הוא מציג אדריכלות על פני הכוכב הקרוב ביותר אלינו והיפה ביותר בעיניו.

pic 5

מדוע מאדים?

חלל ארכיטקטוני הוא, בעיני, צורת האומנות המרתקת והנפלאה ביותר. זו האומנות היחידה שבאמת מסוגלת פיזית להכיל אותך (למעט אולי מוסיקה) , אתה מיד מתחיל לחפש משמעות לחלל אדריכלי בין אם הוא מורכב ובין אם הוא פשטני, מציאת אותה משמעות מקנה לנו סיפוק רב באופן בלתי נשלט. סיבה נוספת ואולי הרלוונטית ביותר לפרוייקט ארכיטקטורת מאדים, היא היכולת לקבל רמזים אודות היקום המכיל את אותו חלל ארכיטקטוני. אפילו המבנה המטופש ביותר מגלם בתוכו מודל  קיים של היקום ואת השלכות המפץ הגדול על היווצרותו והיווצרות האנושות.

pic 6

מאדים הוא המקום המושלם. נקי, חופשי, מסתורי, אדום! אנו כאנשים יחידים חשים כי הוא כה רחוק מאיתנו עד כי לעולם לא נהיה מסוגלים לגעת בו ולו לשבריר שנייה, אך האמת היא כי הוא כה קרוב אלינו בהשפעותיו כלפי הכוכב עליו אנו חיים. אנו עוסקים בו רבות, האם יש עליו חיים? האם עתיד האנושות יתאפשר על פני הכוכב עם הטופוגרפיה המרתקת והייחודית שלו? האם קיימים “בני דודים” ירקרקים המקיימים שם צורת חיים אחרת? התשובות הן כה בלתי ידועות וכה השערתיות עד כי הדרך היחידה להייחס לכוכב היא כמעשה אומנות טהור ובכך לאפשר לאדריכלות על פני הכוכב להיות שונה ומרוחקת מכל המוכר לנו.  החופש לחקור ולתור את המאדים מקביל לחופש בו אני חוקר את הפנימיות שלי. שניהם אינם ידועים ,אינסופיים ומלאים בהפתעות. כה רחוקים זה מזה ולמעשה כה קרובים.

הרישומים הם קולאז’ים דו שיכבתיים. רישום ידני בדיו סיני על גבי צילומים של נאסא המבטאים את אופי ההתבוננות של בני האדם אל עבר מאדים. החיבור הוא כה רחוק עד כי כשחושבים על זה זו הסיבה להיותו אפשרי.

pic 7

דוידויצ’י מסכם, קשה לנתק את החיבור הריגשי והפיזי שלי למאדים, אותו כוכב מדברי תמיד מחזיר אותי לישראל שבחלקה הגדול הינה מדברית ועל אף פני שטח שונים זה מזה אני מוצא דמיון רב,אולי גם ישראלים רבים ימצאו, זו הסיבה כנראה לניצוץ הראשון ביצירת הפרוייקט.

pic 8

רישומים נוספים של אדריכל סטפן דוידויצ’י ניתן לראות בבלוג שלו:

http://architecturedraftsman.blogspot.co.il/

האתר הרישמי של משרדו CLIMBNETarchitects:

http://st2482.wix.com/climbnet#!home/mainPage

pic 9

מתוך פרוייקט של המשרד climbnet architects

 

נירלוט נעים!