לגור עם ירוק

 

שגרת החיים האורבאנית והתזזיתית שלנו במאה ה-21, שמתנהלת ברובה בערי זכוכית ובטון גדולות, הפכה את הטבע הירוק והנוף הפתוח למראה די נדיר. כדי לגשר על הפער הזה, התחלנו לאמץ את העולם הירוק והצומח לדירות ולבתים שלנו. מדובר בנטייה המולדת של המין האנושי להימשך לטבע ואל צורות חיים אחרות- מונח שנקרא ביופיליה (שילוב של טבע ואהבה ביוונית). זו אותה כמיהה שיש לנו לראות עצים ופרחים צומחים, לשמוע ציוץ של ציפורים וליהנות מהטבע שבחוץ. טבע שעושה לנו נעים בלב. הצבע הירוק בכלל משדר חיים, התחדשות, פוריות, בריאה ואנרגיה והוא מסייע להקלה על חרדה, על דיכאון ועל מתח. יותר ויותר אנשים מגדלים, מטפחים ומשקיעים בגידול צמחים, שהופכים מיד לחלק בלתי נפרד משגרת יומם ומהעיצוב והסטיילינג של החלל. בנוסף, בלב הערים נפתחות חנויות צמחים אורבניות, שהופכות למקום מפגש לחובבי הז’אנר ומציעות לא רק ריאה ירוקה ואינטימית של זני גידול שונים, אלא גם מוצרים שונים שקשורים לעולם הבוטניקה ונראים נפלא בבית. מדובר לא רק בקישוט ירוק ודקורטיבי שמעלה אבק, אלא בהכנסת אלמנט חי ונושם, שתורם לרוגע ולשלווה של ממש.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Hilton Carter (@hiltoncarter)

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by We Love Plants (@weloveplantstlv)

 

 

שנת הקורונה, בה רבים מאיתנו היו ספונים בין ארבע קירות, הביאה את טרנד גידול צמחי הבית למימדים חדשים. השהות הממושכת בבית, העובדה שלא יכולנו לבלות בחוץ והרצון שלנו להשקיע בתחביב חדש ואקולוגי, שעושה לנו נעים וטוב, הביאה יותר ויותר אנשים להתחיל ולטפח עציצים ביתיים. כן, כן. לא רק להשקות פעם באף פעם סוקולנט עייף שיושב על מדף בספריה, אלא ממש להתמסר לעציצים ולגדל אותם כמו תינוק שנולד. המשתלות שהיו פתוחות בזמן הסגר, הפכו את השיטוט בין ערוגות השתילים ליעד בילוי פופולארי ולגיטימי (ניתן היה לשמור על ריחוק חברתי) וסיפקו לנו את הגחמה לקנות משהו חדש מבלי להמתין למשלוח. בנוסף, התחלנו לגדל כמה צמחי תבלין, מבלי להיות תלויים בירקן השכונתי. אז נכון, לא מדובר בבשורה חדשה או מפתיעה במיוחד, אבל הרשתות החברתיות ובראשן האינסטגרם, הציפו את הטרנד הירוק והביאו לבום בוטני של ממש. לא רק עציצים, אלא גם כלים מעוצבים ונהדרים להתמכרות הירוקה. הנה שלוש דוגמאות למעצבות מקומיות, שאימצו את הטרנד והפכו אותו לחלק מעולמן היצירתי:

 

את הרומן שלה עם גידולי האבוקדו הביתיים, החלה עדי פוגל, עורכת מגזין נישה בעבר ואשת העיצוב והסטיילינג בהווה בינואר 2020. “רגע לפני הקורונה, קיבלתי משלוח של אבוקדו מגידול ביתי במושב של חבר ואחד הגלעינים מצא את עצמו בתוך כלי עם מים, מחליף בטטה שהייתה בו וסיימה את חייה”. פוגל, שכבר גידלה בהצלחה אבוקדו בעבר, החליטה לתעד את צמיחתו של הניצן החדש מדי יום ולשתף באינסטגרם את קהל העוקבים הרחב שלה. ” חברה שלחה לי סרטון על הנבטת גלעיני אבוקדו בתוך נייר סופג בשקית ניילון ומשם התחיל הטירוף”. חממת האבוקדו הביתית של עדי התמלאה בכלי זכוכית מגוונים, שהפכו לכלי קיבול לגלעינים הצומחים ועם הזמן גם לייחורים של צמחים נוספים, שממלאים את ביתה. “התחושה שהירוק הזה עושה, היא משהו שקשה להסביר במילים וההתרגשות מכל שורש, ניצן או עלה חדש, הפכו את השנה ההזויה הזאת בהרבה מובנים אפילו לנעימה”.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Adi Fogel Hollander (@adi.fogel)

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Adi Fogel Hollander (@adi.fogel)

 

 

את ShinymatteStudio הקימו בשנה האחרונה המעצבות מאיה כהן ונועם ספרן, בוגרות המחלקה לעיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי חולון. מדובר במוצרים ייחודיים מזכוכית בעבודת יד, שנותנים מענה למגדלי העציצים האורבאנים, תוך חשיבה על הדרך בה המוצרים נשזרים בהרמוניה בעיצוב הפנים הביתי. ההשראה שלהן למוצרים מגיעה מהיומיום ” אנחנו מוצאות את עצמנו מרצפות את הדירות שלנו בשתילים. שידות הספרים מפנות מקום לעציצים וכל פינה מוארת הופכת לריאה ירוקה ומפתיעה, מלאה בצבע ובסטייל”. השתיים עיצבו את ה- Dropper, פיפטה לסוקולנטים ועציצי בית קטנים, שמגיעה במגוון צבעים ומאפשרת שליטה על כמות המים הנדרשת לכל עציץ וכלי קיבול נוסף להשרשת גלעיני אבוקדו, שמאפשר לגלעין לשגשג ולצמוח- החלום הרטוב של כל גנן ביתי.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by ShinyMatte studio (@shinymattestudio)

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by ShinyMatte studio (@shinymattestudio)

 

מעצבת הפנים וחובבת הצמחים המושבעת ורד בונפיליולי מלהטטת בצבעי קירות והופכת אותם למרכיב ייחודי, אישי ומשמעותי בעבודותיה. אחת העבודות הבולטות של ורד היא שיפוץ דירה בגבעתיים, שם הבריקה להשתמש בגוון ירוק מרווה IS 0464 במבואת הכניסה ובחלל המגורים המרכזי של הסלון והמטבח. במקביל, התמקמו בחלל עציצים שונים, ליצירת ג’ונגל אורבאני קטן. לאחרונה השיקה גם היא מותג חדש ומרגש בשם BIO-FEELIA. מדובר בסדרת כלי קיבול דקורטיביים מזכוכית בעבודת יד איכותית, שחוגגים את יופיו של הטבע ואת כוחו הקסום. בין המוצרים המוקפדים בקולקציה ניתן למצוא קן לגידול והשרשת גלעין אבוקדו, מנגו או סוקולנט ושלישיית כלים לפרח, גבעול או ענף קטן, שנדמה ומדובר בטיפות מים אמורפיות שקפאו בזמן וייראו נפלא על כל שולחן. כל המוצרים מיוצרים בישראל ולהשלמת החוויה, לכל כלי מצורפת גלויה ועליה שיר ישראלי וציור עדין בצבעי מים.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by ➕Vered Bonfiglioli ➕ (@veredbon)

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Biofeelia (@bio.feelia)

 

 

 

נירלוט נעים!