פרויקט חידוש בתי ספר וגנים ברעננה

מרביתנו יוצאים לחופשה כזו או אחרת בחודשי הקיץ. בעיריית רעננה, מסתבר, זוהי התקופה העמוסה ביותר בשנה. “אני רוצה ליצור שינוי שיביא לידי ביטוי את החזון של עיריית רעננה ואת הערכים של העיר הזו. שינוי היכול לרגש את תושבי העיר בכלל ואת לקוחות של המבנים הציבוריים בפרט. הדבר משמעותי בהרבה כשמדובר במוסדות חינוך”, אומרת הדר שמאי, המשמשת כאחראית תכנון אדריכלי במחלקת אחזקת מבנים בעיריית רעננה. רעננה היא אחת הערים המובילות בישראל בתחום החינוך והעירייה משקיעה משאבים גדולים הן בתחום החינוכי פדגוגי והן ביצירת סביבת לימודים מיטבית לתלמידים ולסגל החינוכי. “בית ספר” אומרת הדר “הוא אכסניה בה שוהים התלמידים והסגל שעות ארוכות. הוא חייב להיות מקום המשדר הן בתפישתו האדריכלית והן בסגנון הריהוט ובצבעים נעימות , מוגנות, יצירתיות והתחדשות. יחד עם זאת, הוא חייב להיות פונקציונאלי ולשרת בצורה מיטבית את צרכי המורים והתלמידים, לכן” מוסיפה הדר “השינוי חייב לבוא מבפנים אך בד בבד השינוי חייב להיות גם בסביבה החיצונית”. את פרויקט חידוש בתי הספר והגני הילדים ניהל וריכז מנהל מחלקת אחזקת מבנים,  מר גבי בוזגלו. לדבריו, החיבור בין ראש עירייה, המאמין  שהכול מתחיל בחינוך וכי לסביבה החינוכית חשיבות גדולה להישגי התלמידים ובמקביל מאתגר את מנהל הארגון ועובדיו לחתירה למצוינות, חדשנות ומקוריות בכל תחומי העשייה העירונית המאתגרת לבין גישה אדריכלית יצירתית, הביאו רוח חדשה למוסדות החינוך בפרט ולמרחב הציבורי בכלל.

גבי בוזגלו מנהל מחלקת אחזקת מבנים והדר שמאי אדריכלית מחלקת אחזקת מבנים - עיריית רעננה

גבי בוזגלו מנהל מחלקת אחזקת מבנים והדר שמאי אדריכלית מחלקת אחזקת מבנים- עיריית רעננה

ספריית מטרווסט ברעננה 2

 

ספריית תיכון מטרווסט

2

ספריית תיכון מטרווסט

על הפרויקט עצמו:

הפרויקט הנו יוזמה מתמשכת. יש לו התחלה כמובן, אבל הוא עדין בעיצומו. תמיד ניתן לחדש, לשפר ולתקן. עם כניסתה של שמאי לתפקידה בעיריית רעננה לפני שלוש שנים, הביאה עמה יצירתיות, כשרון ואהבה אינסופית לצבע. היא אינה מפחדת מצבעוניות עזה ויודעת ליצור סקאלות מרהיבות ומדויקות המורכבות הן מהניטרלי והן מהבוהק. היא מאמינה כי שינוי משמעותי של מבנה קיים ומיושן אפשרי רק על ידי שימוש נכון בצבע. עשרות פלטות של ירוקים, כחולים, אדומים ואפורים מונחות במשרדה. “אני עובדת בצמוד למניפה של נירלט ומחפשת את אותו ירוק מושלם. לא מוותרת עד שלא אהיה שלמה עם בחירת הגוון” היא מדגישה.

בחירת הסקאלה הצבעונית חייבת לעבור גם את אישורם של המנהלים. לא פעם מלווה הדבר בהססנות והרמת גבה נוכח שילובים עוצמתיים כמו ירוק בוהק וכחול רויאל. “אני מבינה את המנהלים. שלפעמים קשה לחלק מהם עם הנועזות שלי. תפקידי במקרה זה הוא להבטיח תוצאה טובה, יפה, רגועה ובעלת נוכחות גם יחד” אומרת שמאי “לשמחתי בכל המקרים הם שמחים מהתוצאה”.

ישנם בתי ספר וגני ילדים בני עשרות שנים שנראו עייפים ומוזנחים. בבית ספר היובל למשל, שיטת הלימוד הינה עדכנית במיוחד ועובדת על פי לימוד באמצעות משחק. ההשראה לצבעוניות הייתה קוביות המשחק המסורתיות ועל כן הצבעוניות התבססה על צבעי יסוד, בשילוב רקע נטרלי מתאים.

בית ספר היובל - לפני הצביעה

בית ספר היובל אחרי

בית ספר היובל ברעננה לאחר הצביעה

סקאלת גוונים

סקאלת צבעים 2

בית ספר היובל, “לפני” ו”אחרי”

בבית ספר זיו לעומת זאת, הייתה התלבטות לגבי שימוש בצבעים עזים ולכן הוחלט להשתמש בגוון כחול, בטונים שונים של דרגות כהות ובשילוב עם ירוקים. תוצאה מרהיבה וההרמוניה שנוצרה הפתיעה את הסביבה כולה.

בית ספר זיו לפני הצביעה

 

בית ספר זיו אחרי הצביעה

בית ספר זיו אחרי צביעה 2

סקאלת גוונים 3

skalot_002_b

בית ספר זיו, “לפני” ו”אחרי”

את הגישה הצבעונית  ואת היכולת ליצור קומפוזיציה מעניינת של צבע בחלל,  מיישמת שמאי לא רק בפרויקט מוסדות החינוך, אלא במוסדות ציבור רבים ברעננה: במרכז הטניס, בספריות העירוניות, מתחם “האבננה” חממת הסטרטאפים החדשה, בבית יד-לבנים ועוד.

מתחם עבודה למורים עוז לתמורה

מתחם עבודה למורים “עוז לתמורה”

את מר אבי רחף, ראש מנהל רכש ולוגיסטיקה, פגשנו על מנת לשמוע ממנו  על הרוח העיצובית החדשה הנושבת בעיריית רעננה, תפיסה שכמותה לא כל כך רואים בערים אחרות. הוא דיבר בשבח הגישה העיצובית המודרנית לנראות של מבני הציבור ושמירה על רצף ושפה עיצובית אחת, כמחנה משותף למבני הציבור בעיר. “יתכן וסוד ההצלחה טמון ביכולתו של ראש העירייה, מר זאב בילסקי, לתת מושכות למי שמוכן ויכול לדהור קדימה ולא להישאר במקום אחד” מסכם רחף את אחד הפרויקטים הצבעוניים והאופטימיים שנראו לאחרונה.

 

נירלוט נעים!