מילאנו 2020 

התערוכה שלא הייתה

מאת: גיל רויטר

גם השנה, בחודש אפריל (21-26.04) ובפעם ה-59 ברציפות, עמדה להתקיים במילאנו תערוכת ה- Salone del Mobile- תערוכת הרהיטים המסחרית המובילה בעולם, שמתקיימת במסגרת שבוע העיצוב של העיר. התערוכה, שממוקמת במרכז הירידים רו מחוץ למילאנו, מתרחשת במקביל למאות האירועים החווייתיים והמיצבים הצבעוניים, שנפרשים על פני העיר כולה. עם השנים, הפך שבוע העיצוב של מילאנו וכמובן הסלונה, לאבן שואבת לתעשייה ולקהילת העיצוב הבינלאומית ולמוקד מרכזי ומשמעותי של מכתיבי טעם בתחומי העיצוב השונים. גם מישראל, יוצאת בכל שנה רכבת אווירית של אנשי מקצוע הכוללת אדריכלים, מעצבים, עיתונאים וספקים, שדואגים להתעדכן בכל הטרנדים הבולטים ולהביא את הבשורות העיצוביות אלינו לארץ.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Salone del Mobile.Milano (@isaloniofficial) on

בחודש פברואר האחרון ולקראת התערוכה באפריל, התקיימה במילאנו מסיבת עיתונאים בהשתתפות ראש עיריית מילאנו, ג’וזפה סאלה, ונשיא הסלונה, קלאודיו לוטי. האירוע התקיים על רקע התפרצות וירוס הקורונה בסין והחשש הגדול שהקהל הסיני לא יוכל לפקוד את התערוכה. מארגני התערוכה האופטימיים קיוו שעד חודש אפריל הכל כבר יהיה מאחוריהם והסינים יוכלו לשוב ולהיות גורם מסחרי משמעותי בהצלחת התערוכה. אף אחד לא ציפה אז שרוב אזרחי העולם יהיו מקורקעים ושכל תערוכות העיצוב השנה יידחו/ יבוטלו.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Salone del Mobile.Milano (@isaloniofficial) on

לאור הצלחת התערוכה בשנה שעברה, אליה הגיעו כ-380,000 מבקרים (לא כולל אירועי שבוע העיצוב) מ-180 מדינות שונות, השנה, כ- 2,200 חברות, מותגים ומעצבים עמדו להציג את מרכולתם (שליש מהם מרחבי העולם). אחת לשנתיים התערוכה מטילה זרקור על תחום המטבחים (EuroCucina), מוצרים טכנולוגיים למטבח (FTK) וחדרי הרחצה ומקדישה להם ביתנים ייעודיים. תצוגת המטבחים תוכננה להעצים את המטבח כבעל ערך פונקציונאלי וחברתי/ משפחתי ולטשטש את הגבולות שלו עם שאר חלקי הבית. הפוקוס על חדרי הרחצה עמד לעסוק בתחום הקיימות, באחריות סביבתית ובצריכה יעילה ואופטימאלית של מים ואנרגיה.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Salone del Mobile.Milano (@isaloniofficial) on

השנה, במסגרת התערוכה והאירועים בעיר, בחרו לתת משמעות לערך “יופי”. הרעיון הוא הידוק הקשר של חברות העיצוב לפיתוח של מוצרים ברי קיימא וידידותיים לסביבה, תוך חיפוש מתמיד אחר עתיד טוב ויפה יותר.

בפלאצו ריאלה, שנמצא בסמוך לדואומו, תוכנן מיצב אודיו ויזואלי בשם The Magic Box, כדי לחשוף את תערוכת הרהיטים לקהל יעד רחב יותר, שלא מבקר בהכרח בתערוכה עצמה. מדובר במיצב בהשראת ה”קאמרה אובסקורה”, שבו יוקרנו עשרה סרטים קצרים של במאי קולנוע איטלקים נחשבים, שפירשו באופן ויזואלי את עשרת העקרונות המרכיבים את המניפסט של היריד, שנקבע לפני שנתיים- רגש, תרבות, יזמות, עיצוב, איכות, נטוורקינג, רוח נעורים, תקשורת, גאונות ומילאנו.

אירועים בולטים נוספים שעמדו להתרחש בעיר במסגרת שבוע העיצוב 2020 היו המיצבים של חברת אבן קיסר הישראלית ושל חברת האופנה השוודית Cos. לאור ההצלחה של השנים האחרונות, גם השנה, כל אחת מהחברות תכננה שיתוף פעולה אסטרטגי עם מעצב בינלאומי מוכר, שיתן ביטוי עיצובי וחדשני לערכי החברה. שיתוף הפעולה המתוכנן של אבן קיסר היה עם הקרמיקאי והמעצב היהודי והסופר צבעוני ג’ונתן אדלר. המיצב  שנקרא “Dreamland”, הוצג לראשונה בתערוכת עיצוב הפנים השנתית של טורונטו. אדלר יצר פנטזיה סוריאליסטית ומעוררת השראה ודמיון של אלמנטים שונים ממשטחי הקוורץ הרבגוניים של החברה.

חברת Cos בחרה לחבור לסטודיו הלונדוני- ecoLogicStudio. הסטודיו, העוסק באדריכלות ובתכנון אורבני, מתמקד בתחום הביו-דיגיטלי ובשיפור הקשר שבין הטבע לסביבה הבנויה. המבנה האינטראקטיבי שהוצע ע”י הסטודיו, תוכנן להשתלב באחד הארמונות העתיקים בעיר ולבחון את רעיון המחזוריות בדרכים חדשות ומסקרנות. המיצבים המרהיבים של שתי החברות הופכים במהרה לאתרי עלייה לרגל לחובבי סלפיז נלהבים, שמציפים את האינסטגרם בצילומים מכל זווית וכיוון אפשריים…

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Jonathan Adler (@jonathanadler) on

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by COS (@cosstores) on

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Derya 🌝 (@de.all.about.around) on

 

אחת הבשורות הפחות משמחות, שהביא עימו משבר וירוס הקורונה על עולם העיצוב, הייתה הסגירה המפתיעה של מיזם העיצוב Ventura Projects. מדובר היה באחת מפלטפורמות העיצוב הנחשבות והמקוריות במסגרת שבוע העיצוב של העיר, שהעניקה במה למעצבים אקספרימנטאליים לצד בתי ספר לעיצוב ומותגים בינלאומיים. המיזם, שנתן מענה אלטרנטיבי לתערוכה המסחרית, זכור במיוחד בזכות מבני התעשייה והמוסכים בלמברטה, בחלקה הצפון מזרחי של העיר, שהציגו בעיקר עבודות של מעצבים הולנדים. ב- 2017 הושק פרויקטVentura Centrale  עם שלל פרויקטים שאפתניים ומושקעים במחסנים הנטושים של התחנה המרכזית של מילאנו ופרויקט Ventura Future, שחשף לראשונה קונספטים חדשניים בתחום החברתי.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Ventura Projects (@venturaprojects) on

 

לאחר דחייה ראשונית של התערוכה לחודש יוני האחרון, בסוף חודש מרץ, עם קבלת העדכונים היומיומיים על נתוני התמותה הגבוהים של איטליה, שהפכה למוקד התפרצות הקורונה הגדול באירופה, התקבלה החלטה דרמטית על ביטול הסלונה.

תערוכת הרהיטים ושבוע העיצוב של מילאנו יתקיימו בפעם ה-60 בין התאריכים 13-18.04.21. התערוכה צפויה להיות גדולה מהרגיל ותכלול את כל עולמות התוכן של התערוכה, כולל את תחום התאורה (Euroluce). מדובר יהיה בספקטקל עיצובי מרשים, שאסור יהיה לנו לפספס. יחד עם זאת, במציאות הנוכחית, בזמן שהטיסות מישראל עדיין לא חזרו למתכונתן המקורית וחלים עלינו כללי הריחוק החברתי, ביקור במילאנו נשאר בגדר פנטזיה. כל שאנחנו יכולים לעשות כרגע זה להתענג על פיצה או פסטה מפחממת ולקוות לימים טובים ובריאים יותר…

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Salone del Mobile.Milano (@isaloniofficial) on

נירלוט נעים!