הצבעים של מילאנו 2013 

מה צפוי בעולם הצבע – המגמות הבולטות בשבוע העיצוב של מילאנו

 

שבוע העיצוב במילאנו, מאירועי העיצוב החשובים בעולם, סיפק הצצה למגמות הבולטות בתחום העיצוב, הצבע והטקסטורה. הסיור בין ביתני החברות בתערוכה הרשמית – הסלון דל מובילה, לא הותיר מקום לספקות, ונראה שבתוך השפע הרב, אפשר לזהות תדר אחיד שמשותף לכל המציגים. משלחת האדריכלים של מיכל בדש דגני בחסות נירלט ובהדרכתו של גיל רויטר – מעצב רב-תחומי שמכיר את פינותיה הנסתרות של העיר, ביקרה בתערוכה וליקטה עבורכם את הטרנדים המובילים:

 

teva

 

לטבע ובחזרה

המגמה הטבעית של השנים האחרונות ממשיכה להשפיע על המעצבים, ונראה שאין מי מהמציגים שלא אימץ אותה בדרך זו או אחרת. כביטוי מובהק לה היה אפשר להבחין בצמחייה שכיכבה בביתנים רבים: עציצי ענק, אדניות, צמחייה מטפסת, רהיטים בצורניות אורגנית ואזכורים לעולם הצומח בטקסטיל ובעיצוב הרהיטים. נראה שהטבע עצמו הוא האביזר הנחשק של העונה. ואם לא עלווה רעננה, אז לפחות גזע עץ גולמי וגושני, שמכניס את איכויותיו החומריות אל החלל הביתי.

גיל רויטר מספר: “בתערוכה השנה אפשר היה לראות מגמה מתמשכת של חזרה למסורות עבודה נשכחות ולעבודות יד. שימוש בסריגה, קליעה וחומרים טבעיים, ושילוב של חומרים בסיסיים כמו עץ וזכוכית.”

 

ashan

 

עשן בעיניים

הגוונים השולטים בחלל התצוגה היו מונוכרומטיים, אפורים וחומים מעושנים וכהים. גם כאן, כחלק מהנהירה הגלובלית לחומרים ראשוניים ובסיסיים, נצפו הרבה גוני בטון ובטון חשוף, חיפויים עשירים וטקסטורות של טיח מינרלי מסורק וחלק. אלו חומרים בעלי עוצמה, שמשרים אווירה חמימה ונעימה. בצד הסטיילינג, האווירה החמה התבטאה בכריות וספות רכות, פופים, בדים קטיפתיים ומלטפים. רויטר: “יכולנו לראות העמדות ריהוט מפתיעות של מקבץ שולחנות במרכז החלל כאלטרנטיבה לשולחנות קפה, ובליל אינסופי של טקסטורות – הכל נכון והכל הולך.”

 

optimi

 

אופטימיות זהירה

מקומם של צבעי הדגש לא נפקד ויכולנו לפגוש הרבה כתום, ירוק אמרלד וטורקיז בקירות, ברהיטים ובפריטים משלימים, כגון שטיחים ואביזרי נוי, לצד גוונים כהים או ניטרליים. הצבע כנושא וכאלמנט מחקרי חזר גם הוא בביתנים של חברות מובילות דוגמת ויטרה ומורוסו. “אפשר לראות שהצבע הכתום החם, הכחול רויאל והצבעים הניטרליים ממשיכים להוביל. נושא הצבעוניות קיבל משקל משמעותי השנה, כשבניגוד לשנה שעברה, חברות רבות לא השיקו מוצרים חדשים אלא שינו את פלטת הצבעים והחומרים של קולקציות עבר.” מסכם רויטר.

 

Photo by Saverio Lombardi Vallauri

Photo by Saverio Lombardi Vallauri

 

עובדים בבית

איך משפיע צבע ועיצוב על סביבת העבודה שלנו? מיצב המשרדים Office for Living של ז’אן נובל (Jean Nouvel) ביקש לבחון את הנושא וגם להציע אלטרנטיבות. בביתן המרשים הוצבו ארבעה מסכים שעליהם הוקרנו מונולוגים של מעצבת האופנה אנייס בי (Agnès B), הצלם אליוט ארוויט (Elliott Erwitt), האמן מיכאלנג’לו פיסטולטו (Michelangelo Pistoletto) והבמאי אלן פליישר (Alain Fleischer), שסיפרו על מרחב העבודה הפרטי שלהם. מסביב, בחללים השונים, הוצגו תרחישים אפשריים להתפתחות מרחב העבודה: מהאנגר תעשייתי שכל פרט בו דינמי, דרך סביבה שמדמה דירה ביתית ועד פתרונות מודולריים למגדלי משרדים. גם כאן שלטו גוונים ניטרליים כלבן ואפור כהה כרקע לנגיעות צבע נועזות יותר.

נירלוט נעים!