הסיפור מאחורי הסיפור   ראיון עם יובל סמואלוב

1_(37)בכלל התחלתי וסיימתי ללמוד פילוסופיה. פתאום, אחרי כמה שנים בהן הייתי שקוע בעולם הרוח, מצאתי את עצמי בקיצוניות השניה – עובד בסטודיו לשחזור רהיטים בנווה צדק, והבנתי שלאקדמיה אני כבר לא חוזר”, כך נפתחה שיחתי עם יובל סמואלוב, מעצב חווית משתמש ומעצב פנים, שעושה את הדברים קצת אחרת.

1_(12)

למעשה, אצל סמואלוב, הסיפור הוא בעצם כל הסיפור.

סמואלוב, שכתב שנים במדורי עיצוב של “הארץ”, “גלובס” ועוד, והיום כותב קבוע בבלוג משלו, הוא איש של תוכן. בעבודותיו הוא אוהב לחתור אחר הסיבה והתוצאה, ודורש הצדקה בעיצוב. הוא יודע לספר סיפור ולסחוף את דמיונך לחזון הסופי של החלל שהוא מתאר. גם כשישבתי מולו, חשתי באנרגיה הזו מיד.

אך תפקידו כמספר שונה בתהליך העבודה שלו. בתכנון חלל מסחרי, תחום המומחיות שלו, סמואלוב מחליף מקום עם לקוחותיו, ושואב מהם את הסיפור. דרך הסיפור הוא מתרגם את החלל הריק לעולם נכון של עיצוב עם מחשבה תחילה – הוא דוגל בתהליך תכנון ופיתוח קונספט העונה על צרכים ויעדים המובילים להצלחת הפרויקט.

כשגלשתי לתוך אתר האינטרנט המעוצב של סטודיו סמואלוב, מיד ניתן היה להבחין שמאחורי מעצב הפנים מסתתר לו גם איש תוכן. הטקסט שבחר לשזור באתר, סביב הויזואליות המתבקשת ממעצב, נותנת כבוד גם לוורבליות ושפה, אותם כפי שיספר בהמשך, הוא משלב בעבודותיו.

“חווית משתמש הוא מושג חשוב שאני חי בעבודה כל יום. למרות שאנחנו שומעים אותו הרבה, זה עדיין לא אומר שאי אפשר לשאוף תמיד גבוה יותר, לדיוק רב יותר. המשתמש שנמצא באינטרקציה עם המשרד או החנות מדי יום ביומו הוא זה שקובע את רמת ההצלחה”

 

אחרי שהבין סמואלוב שעולם עיצוב הפנים הוא העתיד שלו, החליט שהשכלה מתאימה בנושא תהיה הדרך שלו להשתלב במקצוע מעבר לרמה הביצועית בלבד. הוא התקבל לתוכנית לימודי תואר שני באוניברסיטתCentral St. Martin’s  בלונדון, לתואר בנושא לא-שגרתי בעיצוב :”חללים שמספרים סיפור (Narrative Environments)שהגיע ללונדון, התקבל במקביל לתוכנית אקדמאית ייחודית המשלבת קורסים מה-London Business School , שם למד “כלכלת חוויות”. עוד לפני חזרתו לארץ, ההכשרה שלו בעיצוב נגעה בשילוב בין חשיבה עסקית, הנרטיב, ועיצוב מסחרי.

נפגשנו במרכז נירלט, חלל מרשים כשלעצמו בדיזיין סנטר, והשיחה גלשה כמובן לנושא הצבע,

“אני רואה בחלל ביטוי לעולם של יצירה ועשייה וכמובן הצבע במרכז העולמות הללו” פירגן סמואלוב לאדריכל ירון טל “שימוש בצבע בעבודה שלי הרבה פעמים נובע ממקום של צורך – הארת נקודות, כיסוי חולשות או תשומת לב לפרטים מסויימים בחלל”

“מהסיפור של המותג והמוצר מגיעה ההשראה שלי לתכנון אסטרטגיה לפרויקט, מכאן נובעת המשיכה שלי לתכנון חללים מסחריים” מספר סמואלוב. “בשבילי עיצוב זה עולם רחב מעבר ליופי של צבעים משלימים וסגנון נעים לעין. פקטור ה”וואו” הוא סוג של קלישאה, הוואו האמיתי מגיע בעיצוב שהוא נעים חזותית, אך לא פחות חשוב – משרת את מטרת המקום, יוצר שימוש מוצלח בחלל ומוביל לתנועה שתמצה את השטח הנתון”.

אבל וואו לא חסר בעבודותיו של סמואלוב, הטיפול השלם בחלל ניכר מיד בעיצוביו. בחדר התצוגה של “אלוני”, חלל מרשים בעיצובו, ניתן לראות בבירור את סגנון העבודה שלו. סגנון בו הוא משלב אלמנטים קבועים שהם בעצם מכלול רחב של נושאים בהם הוא מטפל, כמו פיתוח קונספט, סטיילינג, שפה גרפית עשירה ושימוש ניכר בתקשורת חזותית, לצד תצוגה המעודדת אינטרקציה ותנועה בחלל.

“אני מאמין שמעצב פנים יכול לעצב עד נקודה מסוימת. מכאן והלאה הכוחות הפועלים הם לקוחות המקום והאנשים שעובדים וחיים בו שהופכים את החלל למקום עם דופק, למרחב חי ונושם”.

נירלוט נעים!