האדריכלות של המחר

Dreamspaces

גיל רויטר

בשנים האחרונות, כמעט לכל פרויקט בנייה בארץ ובעולם יש הדמיה ריאליסטית, שמתארת את חווית המגורים העתידית במקום. עוד לפני תחילת הבנייה, אדריכלים ומעצבי פנים משתמשים בכלים של עיבוד דיגיטלי ותוכנות הדמיה, כדי להציג ללקוחות שלהם, באופן כמה שיותר ממשי ומוחשי, את הבית עליו חלמו כל השנים. הדמיות תלת מימד חשובות מאוד בתהליך העבודה המקצועי, כיוון והן מצליחות לתאר בצורה מדויקת ועשירה בפרטים, כיצד ייראה הפרויקט בסופו של דבר. באופן זה, ההדמיות מסייעות ללקוחות, שלא תמיד ניחנים בדימיון עשיר, לקבל תמונה כמה שיותר אמיתית, ולבצע החלטות עיצוביות מושכלות ומתאימות יותר עבורם.

היום, ניתן למצוא דור חדש של אמנים עכשווים וחדשניים, שלוקחים את העיבודים הדיגיטליים צעד אחד קדימה. הם יוצרים סיטואציות סוריאליסטיות של מרחבים פיזיים, הנעים על קו התפר הדק שבין עולמות האדריכלות, עיצוב הפנים והטכנולוגיה. דור זה משתמש בכלים הדיגיטליים המתקדמים של המאה ה-21 (עיבודי מחשב, הדמיות תלת מימד ואנימציה ממוחשבת), כדי לבנות את אותם מרחבים עתירי דמיון- חלומות אוטופיים מחד או נופים דיסטופיים מאידך. מדובר, למעשה, בטשטוש הגבולות שבין הפונקציונאליות האדריכלית לבין צורת ביטוי אמנותית חדשה, שמצליחה לעורר בנו הרבה מאוד השראה, ואולי אף לנתץ את תקרת הזכוכית של האדריכלות ועיצוב הפנים בעתיד. סוגה אמנותית זו, מציגה עולם חדש ומפתיע בתווך שבין המציאות הריאליסטית לבין עולם הפנטזיה והחלום. ללא ציון של זמן או מקום. בניינים וחללי פנים אקספרימנטאליים ופיסוליים, שתוכננו ללא מגבלות תקציב וללא דרישות של לקוחות שיאכלסו אותם.

View this post on Instagram

 

A post shared by gestalten (@gestalten) on

בספר החדש ” Dreamscapes & Artificial Architecture: Imagined Interior Design in Digital Art”, שיצא לאור בחודש יוני האחרון בהוצאת Gestalten, יש אסופה מרתקת של עבודות אדריכליות בדיוניות של למעלה מ-100 מעצבים בינלאומיים מארגנטינה הרחוקה ועד תל אביב הקרובה ( Yambo Studio). ניתן למצוא מספר קווי השקה בין העבודות המוצגות בספר, שקוראות תיגר על כח המשיכה ומתארות חללים מזמינים במיוחד, שטופים בצבעוניות פסטלית רכה ובצורניות גיאומטרית נטולת קישוטיות. העבודות עצמן, שבחלקן משוחררות מאילוצי העולם הפיזי ומהאחיזה במציאות, זוכות בהתאמה גם לחשיפה דיגיטלית פופולארית ברחבי האינסטגרם. הרי גם שם המציאות היא לא תמיד אמיתית וגם לא תמיד מושגת…

הכורסא הורודה והשמנמנה, למשל, “Hortensia”‘, שהעלה המעצב הארגנטינאי Andres Reisinger בשנת 2018 לאינסטגרם, זכתה לחשיפה כל כך גדולה, שהוא החליט לבנות את הכורסא עם 20,000 עלי כותרת ורודים במציאות. זו דוגמא נהדרת לזליגה שבין העולם הסוריאליסטי והדיגיטלי לבין זה הפיזי והמציאותי.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Yambo Studio (@yambostudio) on

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Yambo Studio (@yambostudio) on

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Andrés Reisinger (@reisingerandres) on

בין העבודות הבולטות בספר, ניתן למצוא את עבודותיה של המעצבת הלונדונית Charlotte Taylor, שיוצרת סיטואציות אוטופיות של בריכות מרגיעות בצבעי פסטל חיוורים, לאונג’ים דמויי מערות ובתים מודולאריים עתידניים. היצירות האדריכליות האורבניות של המעצב מוונציה Massimo Colonna, קומפוזיציות אבסטרקטיות של Ezequiel Pini- הבעלים של הסטודיו המולטידיצפלינרי Six N.Five, יצירות פופ ארט דיסטופיות של המעצב הצ’כי Filip Hodas והסצנות המינימליסטיות והמדדיטטיביות של המעצב הפריזאי Hugo Fournier, לצד אלו הירוקות והפסטורליות של Paul Milinski.

מעבר לעבודות נהדרות נוספות שיש בספר עצמו ובאינסטגרם, התעוזה האדריכלית הצבעונית והצורנית, שלא מחייבת לענות על צורך פרקטי או מציאותי, מעלה גם שאלה פילוסופית של כיצד תיראה סביבת המגורים שלנו בעתיד ולאיזה עתיד אנחנו כולנו הולכים…את התשובות נמצא כנראה כשנוכל לצאת מעבר להגבלות של 1000 מטר מהבית.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Charlotte Taylor (@charlottetaylr) on

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Massimo Colonna (@m.a.s.s.i.m.o.c.o.l.o.n.n.a) on

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Six N. Five (@sixnfive) on

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Filip Hodas (@hoodass) on

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Hugo Fournier (@hugo.fournier) on

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Paul Milinski • 3D Artist (@paul_milinski) on

נירלוט נעים!