אומנות או למות

ביקור במוזיאון

 

אין ספק, ששנת 2020 הייתה שנה קשה למוסדות התרבות והאמנות. משבר וירוס הקורונה אילץ רבים מהמוזיאונים והגלריות ברחבי העולם לסגור את שעריהם, לפרקי זמן ממושכים, ותערוכות נדחו או התבטלו לחלוטין. החלופה הדיגיטלית המקוונת שהציעה שיטוט וירטואלי במרחבי מוזיאונים ותערוכות מהמחשב הביתי (במיוחד של אלו שעוד הספיקו להיפתח), לא היוותה חלופה מספיק מעצימה או מרגשת, כמו להיות עטופים באמת בקירות פיזיים ומענגים של אמנות. אז מה תביא עימה שנת 2021?

המוזיאונים, הגלריות והאוצרים המובילים בתחומם לא התבטלו במהלך השנה האחרונה ועבדו במרץ על היצע עשיר ומגוון של תערוכות גדולות ושאפתניות. כולנו תקווה, שיחד עם השפעת החיסון על הירידה בנתוני התחלואה, הקפדה על מגבלות הקורונה והאופציה להסתובב בעולם עם דרכון ירוק, נוכל להתרגש מחדש מאמנות נהדרת. הנה ההמלצות שלנו לעשר התערוכות המסקרנות והסופר צבעוניות לשנה החדשה:

Yayoi Kusama: Infinity Mirror Rooms

29 March 2021- 27 March 2022

Tate Modern, London

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Tate (@tate)

יאיוי קוסמה, שתחגוג 92 בחודש מרץ הקרוב, היא אמנית יפנית רב תחומית, שחולשת על תחומי הציור, הפיסול, האופנה וגם הכתיבה. בתערוכה, יוצגו שני מיצבים מפורסמים וגדולים של קוסמה בשם חדרי אינפיניטי. החדרים מחופים מראות ומשלבים נקודות אור מרצדות, שיוצרים יחד אשליה חזותית של אינסוף ויקום ללא גבולות. לצד שתי העבודות המרכזיות יוצגו גם צילומים עכשוויים, שלא נחשפו בעבר, שמתארים את הקשר ההיסטורי של קוסמה למושג אינסוף, אותו היא מהדהדת בעבודותיה. לדבריה, האינסוף הוא “המקום היחיד שיש בו תקווה”.

 

Kusama: Cosmic Nature

Spring- Fall 2021

NYBG (New York Botanical Garden), NY

 

View this post on Instagram

 

A post shared by New York Botanical Garden (@nybg)

התערוכה הרב חושית, שתתפרס על פני 250 דונם של הגן הבוטני בניו יורק, תוכננה לשנת 2020 ונדחתה בגלל משבר הקורונה. עוד בילדותה בילתה קוסמה בחממות, בשדות ובמשתלות של משפחתה והיא שואבת לעבודותיה השראה מהטבע ומהאהבה שלה לצמחים ולפרחים. התצוגה האלטרנטיבית של הגן בשילוב קו הרקיע של העיר, מהווים פלטפורמה ייחודית להצגת עבודות המיצב, הפסלים והציורים הצבעוניים של האמנית.

 

David Hockney: The Arrival of Spring, Normandy, 2020

27 March- 22 August

Royal Academy of Arts, London

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Royal Academy (@royalacademyarts)

8 שנים לאחר שדיוויד הוקני הציג באקדמיה המלכותית בלונדון עבודות ענק מרהיבות, שצוירו באמצעות האייפד והציגו את נוף ילדותו ביורקשיר, תתקיים במוזיאון תערוכה נוספת של הצייר, שנחשב לאחד האמנים הבריטים החשובים ביותר במאה ה-20. התערוכה תציג 116 עבודות חדשות, צבעוניות ואופטימיות במיוחד, שצוירו אף הן באייפד במהלך חודשי האביב של השנה שעברה ובזמן שהאמן שהה בסגר בביתו שבנורמנדי. התערוכה חוגגת את יופי האביב ואת ההתחדשות התמידית של הטבע ועונות השנה, שלא השתבשו גם בעידן וירוס הקורונה.

 

Alice: Curiouser and Curiouser

27 March- 31 December 2021

V&A, London

בשנה האחרונה, בזמן ששהינו בסגר, רבים מאיתנו חזרו להתעסק ולהעריך את עבודות היד והקראפט השונות. התערוכה מציגה למעלה משמונים עבודות של יותר משישים אמנים, בעיקר מאוסף המוזיאון, שנעשו במהלך שבעים השנה האחרונות. העבודות חוקרות חומרים, שיטות וטכניקות של מדיומים שונים בשדה הקראפט ובוחנות את קו התפר שבין העיצוב הפונקציונאלי לזה האמנותי ואת נושא המגדר שבשימוש הביתי שבקראפט.

 

The Nature of Color

09 March 2020- 08 August 2021

American Museum of Natural History, NY

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Am Museum of Natural History (@amnh)

צבע, ללא ספק, תורם לעולם תוסס וחי ולא פעם אנחנו מתייחסים לצבע כאל מובן מאליו. צבע מסייע לנו להבין את תהליכי האבולוציה שהעולם והטבע עוברים והוא גם בעל משמעויות רחבות מבחינה חברתית ותרבותית. התערוכה החוויתית, שמתאימה לכל בני המשפחה ולאלה הקטנים במיוחד, עוסקת בשאלות של תפיסת הראייה של הצבע מבחינה פיזית, צבעים ותחושות, משמעויות של צבע ותהליכי הפקת הצבע מימי עבר ועד ימינו אנו.

 

Alexander Calder: Modern from the Start

07 March- 07 August 2021

MoMA, NY

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Calder Foundation (@calderfoundation)

אלכסנדר קלדר, נחשב לאחד האמנים האמריקאים האהובים במאה ה- 20. קלדר שינה את התפיסה המסורתית למדיום הפיסול הסטטי. הוא דמיין מחדש את הפסל כניסוי מתמשך בחלל ובתנועה לצד האינטראקציה של הפסלים אותם יצר עם הסביבה. עבודותיו של קלדר הוצגו לראשונה במוזיאון בשנת 1930, חודשים ספורים לאחר פתיחתו. פסליו של קלדר היו מאז לעמוד התווך של גלריות המוזיאון וגן הפסלים ובתערוכה הנוכחית, יוצגו לצד דמויות התיל והעץ הראשונות של האמן גם הפסלים המופשטים והמונומנטאליים מימיו המאוחרים.

 

Niki de Saint Phalle: Structures for Life

11 March- August 2021

MoMA PS1

ניקי דה סן פאל, יוצרת “המפלצת” בירושלים, הייתה אמנית חדשנית, פמיניסטית ואקטיביסטית, שיצרה פסלי חוץ צבעוניים וגדולי מימדים לפרויקטים אדריכליים, לגני פסלים ולפרויקטים בעולם הסרטים, התיאטרון והאופנה. דה סן פאל התעסקה בעבודותיה בסוגיות חברתיות ופוליטיות דוחקות ופעלה נגד פרקטיקות אמנותיות מקובלות. בתערוכה הראשונה של האמנית בניו יורק, יוצגו פסלים, תצלומים, רישומים ומודלים שיצרה במהלך השנים.

 

Cindy Sherman at the Fondation

03 December 2020- 31.01.2021

Fondation Louis Vuitton, Paris

רטרוספקטיבה של עבודות הצילום יוצאות הדופן של האמנית האמריקאית משנת 1975-2020. שרמן מצלמת ומביימת את עצמה בדיוקנאות של דמויות שונות אותם היא מגלמת, שמעלות שאלות בנושא זהות ודימוי עצמי. התערוכה מתמקדת בעיקר ביצירות של האמנית מהעשור האחרון, כולל סדרת עבודות שלא הוצגה בעבר.

 

Bourse de Commerce: Pinault Collection

Opening 2021

Paris

הגלריה, שפתחה את שעריה ב- 23.01, מציגה את אוסף יצירות האמנות האישי של איש העסקים הצרפתי ואספן האמנות פרנסואה פינו- למעלה מ-3,500 יצירות אמנות. המבנה המעוגל ברובע הראשון של פריז, נבנה במאה ה-18 ושימש כמבנה הבורסה הישן של העיר. לטובת הסבת המבנה לגלריה, פינו שכר את שירותיו של האדריכל היפני המינימליסט טדאו אנדו. אנדו שמר בקנאות על המרקם ההיסטורי של הבניין, על כיפת הזכוכית והציורים המקוריים ותכנן גליל בטון פנימי בגובה 30 מטר, שיהווה את גלריית התערוכות המרכזית של הבורסה.

 

מוזמנים לעקוב אחר הניוזלטר הבא שלנו, שם נחשוף את תערוכות העיצוב המובילות ל- 2021.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

נירלוט נעים!