ראיון עם האדריכלית ליאורה ניב

היא לא מעגלת פינות, לא מפחדת מפרויקטים מורכבים, ומתעקשת להיות מעורבת עד לרמת הפרח באגרטל. אין פלא שאדריכלות תופסת לה כמעט 24 שעות ביממה. שיחה על צבע והשראה עם האדריכלית ליאורה ניב

 

370x256-liora

 

צבע ילדות

מילדות ועד היום אני מציירת. אבי היה נגר, וכילדה הייתי עוזרת לו בשרטוטים ומתכננת בראש רהיטים לפרטי פרטים. עד היום אני בונה בראש את הכל. צבע הילדות שלי הוא צבע ים בגוונים משתנים של כחול, ירקרק ואפרפר. אחד הזיכרונות הנעימים שלי הוא שהייה בים עם משפחתי, וביציאה – אכילת תירס מהביל.

 

 

טביעת אצבע

הסגנון שלי אלגנטי מאופק, עיצוב שהוא על-זמני ולא טרנדי. השאיפה היא לעשות חללים שייטיבו עם האדם. שאנשים ירצו לגור בהם ושיהיו נוחים מבחינה ויזואלית ומבחינת הנדסת אנוש. הנדסת אנוש היא דבר שלא אתפשר עליו.

 

 

פריצת דרך

אחת מפריצות הדרך שלי הייתה פרויקט מגדל המוזאון בתל אביב. זו הייתה תקופה קשה בנדל”ן, וכסף רב הושקע בבנייה וברכישת הקרקע. פנו אליי ואמרו לי: “זה בידייך – או שהבניין יפרוץ קדימה או שייכשל”. עשיתי החלטות שלפני כעשור נחשבו רדיקליות, כמו לבטל מדרגות נעות שהיו מתוכננות במרכז החלל ולהחליפן במדרגות ספירליות חדשניות בעלות מדרכים מזכוכית, או לחפות קיר שלם ועמודים בעץ. התעקשתי שם על פרטים שהתבררו כמוצדקים, וזו הייתה ועדיין הצלחה גדולה. פרויקט משמעותי נוסף הוא הדיור המוגן – זהו פרויקט מורכב, החל ב-186 סוגי דירות, דרך מחלקות רפואיות ועד בית כנסת ובריכת שחייה. אלו פרויקטים שהרימו את הרף בתחומם ואני גאה בהם מאוד.

 

לובי מגדל המוזאון בתל אביב

לובי מגדל המוזאון בתל אביב

 

על השראה

אחרי שאני לומדת את הלקוח והפרויקט שאני מקבלת, מתחילות לרוץ לפניי תמונות כמו סרט נע. רגעים מטיולים בעולם, פרטים שאספתי וזיכרונות – הכל מושרש בי ונשלף מהתיבות שבמוח. כשאני ניגשת למקורות חיצוניים כמו ספרים, זה בדרך כלל מאשר לי את מה שחשבתי.

 

 

על צבע

פרויקט מתחיל אצלי בגוון לבן שבור, ורק אז אני מלבישה אותו בצבע. יש פינות שאני מייעדת לצבע מסוים, או שאני משחקת בחלל עם כמה גוונים מאותה משפחה. צבעים עזים יהיו לרוב תחומים וישמשו כאלמנט עיצובי לכל דבר. זו עבודה שנעשית מתוך תחושות בטן ומחשבה על מי שהולך לשהות בחלל ומה הצבע יעורר בו. יש גוונים שמשמשים אותי נאמנה ואני עוברת אתם מפרויקט לפרויקט.

 

השלימי את המשפט: לו הייתי צבע, הייתי בגוני….

 

 

"גוונים אמורפיים חמים ורכים". צילום: רוני כנעני

“גוונים אמורפיים חמים ורכים”. צילום: רוני כנעני

 

 

 

החלל הפרטי

בחלל העבודה שלי יש רצפת פרקט נעימה, קיר לבנים חשופות באווירה בראשיתית, והרבה רוך. ספרים הם הפריט היפה ביותר באדריכלות פנים ואני אוהבת להיות מוקפת בהם, וגם בחפצי אמנות כמו קרמיקה בגוונים מאוזנים ואמנות אפריקאית שמחברת לדברים ראשוניים כמו פריון שפע ובריאות.

 

חפצי אמנות ולבנים חשופות בחלל הביתי. צילום: רוני כנעני

חפצי אמנות ולבנים חשופות בחלל הביתי. צילום: רוני כנעני

 

 

פרויקט החלומות

פרויקט גדול או יוקרתי ככל שיהיה, הופך בסופו של דבר לעוד פרויקט. הייתי שמחה לתכנן פרויקט בעל ערך מוסף של תרומה לחברה, למשל דיור ציבורי שיתוכנן כך שהדגש יושם בפונקציונליות ובהנדסת אנוש, פרטים כמו חללי אחסון, מיטות שמתקפלות במהלך היום, חדרי אמבטיה שמתוכננים נכון. שיענה על צרכים אמיתיים לאנשים שידם אינה משגת ושיהיה נעים ומכובד למחיה.

 

 

על אדריכלות בת-זמננו

אנו חיים בעידן אוניברסלי שבו אנשי המקצוע והלקוחות חשופים לכל חידוש או מגמה, וההבדלים בין הארץ לשאר העולם מצטמצמים. אין ספק שהמגמה המובילה היום היא אדריכלות ירוקה. כל מה שקשור במיחזור, שימוש בחומרים טבעיים ואנרגיה חלופית. אני מנסה לדבוק בכך בגבולות האפשר.

 

 

שברי לנו מיתוס

נהוג לחשוב שירוק הוא צבע מרגיע, ולכן מתאים לשימוש במקומות כמו מרפאות או חדרי ניתוח, אך יש צבעים שמרגיעים הרבה יותר. בחדרי ניתוח שעיצבתי בחרתי דווקא בגוני בז’ ואפור. יש הרבה אנשים שירוק מעורר בהם דווקא חוסר מנוחה.

 

שתפי אותנו בטיפ

צבע יכול לתת ביטוי לרצונות, נטיות ומאוויים – זו השקעה קטנה שבצדה תשואה גדולה.

 

מה מוסיף לך צבע לחיים?

מפגשים עם אנשים. אבל בתנאי שהם נחמדים.

צילום: רוני כנעני

נירלוט נעים!